Hej!
Funderar på göra mig av med mina 2 gamla garage portar och inskaffa en stor istället.
Men mitten av garage portarna så är det en liten vägg och hur ska man veta om den är bärande eller ej?
Två vita garageportar med en liten vägg emellan på ett snötäckt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att jag kommer kunna svara men lägg till en bild inifrån också. Ifall man kan se hur det är byggt är det en fördel!
 
richardtenggren
Den är med största sannolikhet bärande, men du kan ju växla av med lämplig balk i limträ eller stål. Gjorde liknande grej i våras :)

Bild på en röd träbyggnad med ett potentiellt bärande takstöd och en gruslagd uppfart i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgad trägarage med stor stängd port under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: om du kommer med mer info och bilder så kan forumet med all säkerhet hjälpa dig.
@justusandersson och @bossespecial är duktiga på träkonstruktioner
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon. Det blev snyggt där dej =)

Här är inifrån. Inomhusbild av två vita dörrar med en sänkt ledning och en strömbrytare på väggen mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Eftersom takstolarna vilar på väggen med dina portar så ja , den väggen är bärande till 100%
 
tommib
Håller med, garanterat bärande. Det är nog inte en "vägg" utan snarast en pelare som håller upp hammarbandet ovan portarna.

En ändring där kommer kräva bygglov och för det kommer det krävas att en konstruktör beräknar balken som du växlar av med.
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
Så om jag vill ha en stor port så kommer det kosta ganska mycket till ett färdigt projekt?
 
richardtenggren
En grov summering av vårt projekt rörande garageporten;
Balk ~6000 kr
Limträpelare ~ 2000
Garageport ~30000
Bygglov~8000 (omfattade visserligen hela husets renovering)

Men då har vi gjort allt själva, med hjälp av min far som svetsat och hjälpt till med montering av balk och port.
Jobbar som ingenjör så har räknat själv och diskuterat med en vän som är byggingenjör, så det kostade ju inget.
(Vårt fall var kanske lite mer komplicerat då balken växlar av en annan balk som stödjer upp takstolarna, din last blir mer utbredd och takvinkeln är mer gynnsam med avseende på snölast.)
 
Okej tackar!
Då får det projektet läggas i papperskorgen.

Saken är att det är så jävla trångt att köra in med min bil. Har råkat köra in x antal ggr i dörren när jag ska in / ut och det är inte så roligt..
Vågar inte köra in min nya bil där för den är to.m lite större än den förra.
Och känns surt att ha dubbel garage men inte kunna ha bilen där inne =(..

Men funderar på om man ska köra på 2 vanliga porter istället om det blir lite mera utrymme då..
 
Ett alternativ är att du gör en bredare port än idag och flyttar pelaren en bit. Sedan byter du den andra porten till en dubbeldörr
 
A
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Men funderar på om man ska köra på 2 vanliga porter istället om det blir lite mera utrymme då..
Ja,blir ju bredare iom att dörrkarmarna försvinner,går kanske att ersätta mittenpartiet med en pelare istället,finns det någon gångdörr in i garaget?
 
Handyman 1 skrev:
Ja,blir ju bredare iom att dörrkarmarna försvinner,går kanske att ersätta mittenpartiet med en pelare istället,finns det någon gångdörr in i garaget?
Det är två portar och sen bara dörr inne i garaget till huset in i tvättstugan.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Ett alternativ är att du gör en bredare port än idag och flyttar pelaren en bit. Sedan byter du den andra porten till en dubbeldörr
Mhm, låter också väldigt komplicerat haha
 
hordak
richardtenggren richardtenggren skrev:
Den är med största sannolikhet bärande, men du kan ju växla av med lämplig balk i limträ eller stål. Gjorde liknande grej i våras :)
Även jag gjorde den resan för ett par år sedan, med goda råd av @justusandersson, @bossespecial och min gamla formelsamling :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.