1. Har en enkel WC med handfat och toalett nu vill jag montera en dusch i detta rum. Kan jag använda mig av samma avloppsrör som går till handfatet till duschavlopp?

2. Utanför denna WC har jag tänkt installera ett helt nytt kök, behöver vatten och avlopp. Dessa rör vill jag dra från WCn. Dock så är det en tjock bärande vägg emellan. Får man i en bostadsrätt drar rören under en bärande vägg?


Tack på förhand
 
Du får snabbare svar med en bättre rubrik.
 
Jag har redigerat rubriken
 
Ett handfat har ofta ett 50mm avloppsrör. Golvbrunnar finns med både 50mm och 75mm avlopp. Jag har läst här någonstans att det måste vara 75 om det finns badkar, men att 50mm skall räcka till en dusch.

Röret du drar till köket bör nog vara 75mm, efterssom det blir mer avlagringar av fett etc. i ett köksavlopp.

Röret som skall genom väggen skall just genom väggen inte under. Det bör inte vara några problem byggnadstekniskt att borra genom väggen. Men du behöver tillstånd från styrelsen för en sådan ombyggnad som du planerar, även att flytta köket kräver tillstånd, oavsett om du skall göra ingrepp i bärande väggar.

Om vi antar att den bärande väggen är av betong eller tegel så kommer du att behöva anlita en håltagningsfirma för hålet, troligen måste det borras med en kärnborr (ungefär som en hålsåg, men med diamantklinga), det kan vara väldigt besvärligt att komma åt med borren om golvbjälkarna går i samma riktning som väggen, borren behöver troligen nästan 1m fritt utrymme.
 
Stort tack Hempularen. Ja det är betong vägg så ditt svar var till stor hjälp.
Så jag kan montera ett 75mm röret till handfatsavloppet?

Kanske kan passa på att ställa ytterliggare en fråga. Sett att det är många här som väljer att bilan upp golven själva, hur undviker man att inte ha sönder avloppsrören då man gör detta?
 
50mm räcker till köksavlopp fick jag till svar när jag frågade min lokala rörnasare, och således var det 50mm det fick bli.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.