2 frågor...

1: Vilken pryl/prylar skall jag använda för att koppla mitt 15mm kopparrör till mina ventilhus?
Best nr: 2781 på www.rinkabyror.se

2: Vilken pryl/prylar skall jag använda för att koppla mitt 15mm kopparrörtill radiatorreturen?
(Mutter som står på returen har ett invändigt mått på 18mm.)
I båda fallen tänker jaganvända klämringskopplingar.

Jag vore oerhört tacksam för er hjälp.
 
Svarar på mina egna frågor

Kläm rak utv 12x15R Best.nr 3601 www.rinkabyror.se till både fråga 1 och fråga 2

Har jag fel?
 
Ranchn skrev:
Har jag fel?
Ja, fast bara lite. ;) Dimensionen bör väl vara 15x15R (=3603) eftersom du har 15 mm kopparrör.
Fråga 1: Rak utv.
Fråga 2: Rak utv. eller kanske hellre övergångsvinkel 15x15R (=3589) ;)
 
Visst kan du använda vanliga klämringsjopplingar till att ansluta termostatventil ocg returventil med men en lite snyggare lösning är att använda mutter och kona av den här typen:
2957.jpg

Artnr: 2952 hos Rinkaby Rör.

/Mario
 
Givetvis skall det vara 15x15R och inget annat.
Tipset om övergångsvinkel = användbart.

Visst kan du använda vanliga klämringsjopplingar till att ansluta termostatventil ocg returventil med men en lite snyggare lösning är att använda mutter och kona av den här typen:
Artnr: 2952 hos Rinkaby Rör.
Fungerar denna koppling som klämringtyp?

Smyger in ytterligare en fråga här.
Kan man skippa ventilhus och termostater om man använder en automatisk shuntstyrning med framledningsgivare och innomhusgivare typ "Termomatic"?
 
Ranchn skrev:
Smyger in ytterligare en fråga här.
Kan man skippa ventilhus och termostater om man använder en automatisk shuntstyrning med framledningsgivare och innomhusgivare typ "Termomatic"?
Kan & kan, det kan man väl. :-/ Men du förlorar möjligheten till individuell rumsreglering. Å de ä kanske dumt om du har ett soligt rum t.ex. ;)
 
Immobil. En sund tankeställare.

Jag hade tänkt finanisera shuntstyrningen, men att inte köpa nya ventilhus och termostater.
Man skall inte vara ekonomisk, men inte dumsnäl, vilket jag var. Det blir både termostater och reglersystem.
 
Ranchn skrev:
Fungerar denna koppling som klämringtyp?
Ja den här typen av koppling fungerar som en klämringskoppling, med andra ord: kapa röret vinkelrätt, stick röret i botten i kopplingen och dra åt

/Mario
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.