Ni som vet, är det enligt regelverket förbjudet att ha ex L1 och L2 i samma kopplings/apparatdosa utan att de har gemensam dvärgbrytare? Jag förstår att det inte är "best practice" men är det förbjudet?
 
Frågan är lite mer komplicerad.

Det är både tillåtet och vanligt att man kan ha en två eller trefas grupp i samma rör och dosor. Det behöver inte vara en gemensam säkring för dem. Men säkringarna måste "höra ihop". Det måste då också vara säkringar från olika matande faser. Annars brinner det. En tvåfasgrupp har då två fasledningar från var sin säkring (som ev. kan vara en dubbelsäkring). Och de delar på en neutral och en jordledning (därför väldigt viktigt att de matas av två olika inkommande faser, annars blir summan av strömmarna i nolla för hög).

Detta med om det sedan måste vara en dubbelsäkring beror lite på vad som matas med gruppen. Om den bara matar två olika enfasförbrukare, så behöver man inte ha en dubbelsäkring, om det bara matar en tvåfasförbrukare (ex. 400V elradiator), så behöver det inte heller vara en dubbelsäkring.

Men om frågan gäller två helt olika enfasgrupper (alltså två uppsättningar av fas nolla och jord), så anses det väldigt olämpligt, men är inte strikt förbjudet. Man kan då även behöva fundera över värmeutvecklingen i rör osv, det blir fler belastade ledare. Inget man skall ge sig på i ett hempularprojekt.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Frågan är lite mer komplicerad.

Det är både tillåtet och vanligt att man kan ha en två eller trefas grupp i samma rör och dosor. Det behöver inte vara en gemensam säkring för dem. Men säkringarna måste "höra ihop". Det måste då också vara säkringar från olika matande faser. Annars brinner det. En tvåfasgrupp har då två fasledningar från var sin säkring (som ev. kan vara en dubbelsäkring). Och de delar på en neutral och en jordledning (därför väldigt viktigt att de matas av två olika inkommande faser, annars blir summan av strömmarna i nolla för hög).

Detta med om det sedan måste vara en dubbelsäkring beror lite på vad som matas med gruppen. Om den bara matar två olika enfasförbrukare, så behöver man inte ha en dubbelsäkring, om det bara matar en tvåfasförbrukare (ex. 400V elradiator), så behöver det inte heller vara en dubbelsäkring.

Men om frågan gäller två helt olika enfasgrupper (alltså två uppsättningar av fas nolla och jord), så anses det väldigt olämpligt, men är inte strikt förbjudet. Man kan då även behöva fundera över värmeutvecklingen i rör osv, det blir fler belastade ledare. Inget man skall ge sig på i ett hempularprojekt.
Inser och förstår det olämpliga i det men funderingen var om det bryter mot reglementet.

Bakgrunden var denna.
En fråga på ett annat forum från en användare var denna. Han hade ingen nolla i den dosa som brytaren satt, det fanns dock rör till närliggande dosa men där var en annan fas framdragen. Han la upp nedanstående bild
Elschema för en Shelly 1 smart switch med anslutna ledningar för L1, N1 och en lampa kopplad till L2, N2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just Shelly 1 har "dry contact" så I & O är separerat från puckens strömförsörjning. Att det rent praktiskt går att koppla så är jag tämligen säker på men det uppstod frågor om att det var olagligt. Tänkte att ny kunskap är ju inte fel så därav min fråga.

Användaren hade först dragit nollan från den närliggande dosan och då löste jordfelsbrytaren ut så säkringarna var definitivt separata om det var samma eller olika faser framgick inte egentligen men om samma fas så ingen fara så antagandet var att det var olika med risken för 400V om någon senare kopplade samman de två utan att mäta.
 
Mikael_L
leby leby skrev:
Ni som vet, är det enligt regelverket förbjudet att ha ex L1 och L2 i samma kopplings/apparatdosa utan att de har gemensam dvärgbrytare? Jag förstår att det inte är "best practice" men är det förbjudet?
Frågan är otydlig.
Är det en tvåfasgrupp, eller en uppdelad tvåfasgrupp eller två olika enfasgrupper du tänker på?
Den sista innebär att det är två nollor, en för vardera gruppen.

Men oavsett, så är det tillåtet att ha alla dessa kombinationer i samma dosa/kopplingsutrymme, även om det inte alltid är så lämpligt.

Och två olika dvärgar är en annan fråga. Är det tvåfasgrupp så måste säkringarna vara anordnade så det tydligt hör till samma grupp, i.e bredvid varandra på något vis, samt höra till två olika faser.
Och måste man ha en tvåpolig dvärg? Tja, är det blandat en och tvåfasförbrukare så anser jag att det är ett krav (men kanske kan tänkas något undantag), annars kan det vara möjligt (eller t.o.m bra) att ha separata enpoliga säkringar, men ibland är det bättre med tvåpolig även om det inte är krav.

Tja, vad tusan gav detta svar egentligen ... :thinking: :oops:

Det är lite krångligt, för allt beror så mycket på ....
Och som sagt, jag vet ens riktigt vad du frågade om. :)
 
Mikael_L
leby leby skrev:
Inser och förstår det olämpliga i det men funderingen var om det bryter mot reglementet.

Bakgrunden var denna.
En fråga på ett annat forum från en användare var denna. Han hade ingen nolla i den dosa som brytaren satt, det fanns dock rör till närliggande dosa men där var en annan fas framdragen. Han la upp nedanstående bild
[bild]

Just Shelly 1 har "dry contact" så I & O är separerat från puckens strömförsörjning. Att det rent praktiskt går att koppla så är jag tämligen säker på men det uppstod frågor om att det var olagligt. Tänkte att ny kunskap är ju inte fel så därav min fråga.

Användaren hade först dragit nollan från den närliggande dosan och då löste jordfelsbrytaren ut så säkringarna var definitivt separata om det var samma eller olika faser framgick inte egentligen men om samma fas så ingen fara så antagandet var att det var olika med risken för 400V om någon senare kopplade samman de två utan att mäta.
Om han ändå har tänkt sno nollan från en närliggande dosa, kan han inte ta allt från den, dvs både fas och jord också, och alltså helt enkelt låta hela klabbet höra till den gruppen?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om han ändå har tänkt sno nollan från en närliggande dosa, kan han inte ta allt från den, dvs både fas och jord också, och alltså helt enkelt låta hela klabbet höra till den gruppen?
Det var nog två olika dvärgbrytare, tror inte det blir helt lätt att ta allt från den "nya" dosan då han har "fel" nolla vid lampan.
Bäst är nog egentligen att dra ned nollan från lampan till brytaren men uppfattade att det inte gick, om det var trångt eller ej vet jag inte.

Men du säger egentligen att det är jättedumt, men..... inte olagligt, stämmer det?
 
Mikael_L
leby leby skrev:
Men du säger egentligen att det är jättedumt, men..... inte olagligt, stämmer det?
Nja, det här var lite väl special, jag måste nog fundera lite till innan jag ens är i närheten av att tycka det "bara" är dumt.

Kan du inte under tiden förklara lite bättre hur den tänkta kopplingen är.
Varifrån kommer de olika faserna och nollan osv.
Enligt din skiss ser det ju ut som att allt redan nu samsas på samma ställe, vilket jag har lite svårt att tro.
 
Men här blir det ännu värre. Det är alltså två faser, nolla osv. som går en helt annan väg ifrån centralen? Och som sedan skulle förenas i en dosa?

Nu är jag inte elektriker, men jag förutsätter att det är förbjudet.
 
H hempularen skrev:
Men här blir det ännu värre. Det är alltså två faser, nolla osv. som går en helt annan väg ifrån centralen? Och som sedan skulle förenas i en dosa?

Nu är jag inte elektriker, men jag förutsätter att det är förbjudet.
Ja det stämmer nog (för ovanlighetens skulle är inte "det var en som skulle" en omskrivning för mig själv så jag vet inget helt säkert).

Dvs grupperna kommer från 2 olika dosor (som råkar vara samman kopplade med rör) där den ena dosan saknar N, det är en brytardosa och nollan är väl bara dragen till lamputtaget är mitt antagande.

Den andra dosan har både nolla och fas men fasen ligger garanterat på annan säkring och kan vara både samma som olika fas. Varför jag vet att fasen ligger på annan säkring är för att jordfelsbrytaren bryter om bara nollan används till pucken. Eftersom det inte är min anläggning även om ni tror det :) så kan jag inte mäta mellan faserna om det är 2 olika eller bara olika dvärgar där de ligger på olika jordfelsbrytare (alt den ena saknar jordfelsbrytare).

Det är alltså inte snyggt och inte bästa tänkbara kopplingen men tekniskt fungerande men är den laglig??

@Mikael_L tror det svarar även på din fråga. Jag vet som sagt inte allt men befara det värsta...
 
Reglerna medger visserligen att en ledning eller dosa får innehålla olika kretsar. Och det är egentligen ingenting konstigt med att styra en puck från en annan krets, bara det är tydligt att det finns främmande spänning. Men det finns allmänna regler också, och vad som anses god elsäkerhetsteknisk praxis. Så svaret får man först när det sker en olycka.

leby leby skrev:
Användaren hade först dragit nollan från den närliggande dosan och då löste jordfelsbrytaren ut
Detta innebär att kretsarna ligger under två olika JFBer. Detta sänker installationen ett par pinnhål på skalan över god elsäkerhetsteknisk praxis.
leby leby skrev:
Dvs grupperna kommer från 2 olika dosor (som råkar vara samman kopplade med rör)
Och här är det något som inte står rätt till. Hur kommer det sig att det finns ett rör mellan dessa två system? Vad används det till? Man ska nog inte spä på en diskutabel installation med mer diskutabla lösningar.

Sedan har vi syftet. Det är visserligen roligt att göra sitt hem smart, men jag ser inga som helst motiv för att tulla på god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns en dosa till, mot lampan till, som har rätt nolla. Att frågeställaren av någon anledning har svårt att fiska fram den motiverar inte en dålig lösning.

Så jag avråder.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Om jag får låna denna tråd lite, till ett liknande problem?

Det gäller ytterbelysning i en sommarstuga, som är kopplat på en och samma säkring i skåpet. När vi åker därifrån så slår vi helt enkelt av den, för att inte riskera att hela huset skulle bli strömlöst vid ett eventuellt fel i kretsen. Det har hänt vid några enstaka gånger att den löst ut JFB vid mycket regn.

Sommarstugan ligger i ett område där allt fler bosätter sig permanent. De tycker naturligtvis att det inte ser så trevligt ut när grannes hus ständigt är kolsvart under det mörkare halvåret. Jag skulle väldigt gärna vilja ha belysningen på året om (den går på skymningsrelä och timer), utan att riskera att huset blir strömlöst när vi inte är där. Hur löser jag det? Av det jag läst här i tråden, så blir jag inte mycket klokare. Jag vill alltså ha en JFB som enbart är kopplat till ytterbelysningen, och inte påverkar den befintliga JFBn som allt annat i huset är kopplat till.

Och nej, jag har inte tänkt att koppla själv. Jag vill bara veta vilka alternativ jag har.
 
leeaf leeaf skrev:
Om jag får låna denna tråd lite, till ett liknande problem?

Det gäller ytterbelysning i en sommarstuga, som är kopplat på en och samma säkring i skåpet. När vi åker därifrån så slår vi helt enkelt av den, för att inte riskera att hela huset skulle bli strömlöst vid ett eventuellt fel i kretsen. Det har hänt vid några enstaka gånger att den löst ut JFB vid mycket regn.

Sommarstugan ligger i ett område där allt fler bosätter sig permanent. De tycker naturligtvis att det inte ser så trevligt ut när grannes hus ständigt är kolsvart under det mörkare halvåret. Jag skulle väldigt gärna vilja ha belysningen på året om (den går på skymningsrelä och timer), utan att riskera att huset blir strömlöst när vi inte är där. Hur löser jag det? Av det jag läst här i tråden, så blir jag inte mycket klokare. Jag vill alltså ha en JFB som enbart är kopplat till ytterbelysningen, och inte påverkar den befintliga JFBn som allt annat i huset är kopplat till.

Och nej, jag har inte tänkt att koppla själv. Jag vill bara veta vilka alternativ jag har.

Bästa lösningen är att fokusera på varför Jfb löser ut vid regn och åtgärda felet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E etompau skrev:
Bästa lösningen är att fokusera på varför Jfb löser ut vid regn och åtgärda felet.
Jo, tack jag var rädd för att få just det svaret.. Det har hänt vid kanske två, tre tillfällen under 10 år. Det är inget större problem. Och jag har fokuserat på det. Bytt uttorkade packningar på armaturer osv. Hur som helst, jag vill ha tryggheten att undvika att huset blir strömlöst ifall det skulle uppstå ett problem med ytterbelysningen när jag inte är där.
 
Det går att lägga denna grupp på egen PSA som då är en säkring och Jfb i samma kapsling och då se till att den inte ligger under den befintliga jfb. Men detta kan innebära ganska mycke jobb för att få till beroende på hur det ser ut idag.
 
Om det är en central med dvärgbrytare och lite plats kvar så är det en ganska enkel operation att sätta in en till jordfelsbrytare eller psa(kombinerad jordfelsbrytare och säkring, sparar lite plats men är dyrare).

Jag tycker att det är bra med flera jordfelsbrytare, det är inte kul om huset slocknar för att man glömt nån motorvärmarkabel i snön...
 
Mikael_L
leeaf leeaf skrev:
Om jag får låna denna tråd lite, till ett liknande problem?
Nej, för det är inte ett liknande problem. :surprised:

Men du kan lösa det med en till JFB eller PSA för just denna grupp, eller fixa till befintlig armatur eller byta armatur till något robustare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.