Hej ska köpa en ny varmvattenberdare nu. Min gamla har 3 faser inkopplade och VVB är på 3kw. Den nya jag ska köpa står det 2 faser 400v 3kw. Ska ena säkringen kopplas bort då? Dem är säkrade med 10 ampere. Dem beredarna som är med 3 faser har dem 3 separata element då?
 
Ja, din gamla VVB har säkerligen tre element, ett för varje fas, och troligen 400 V-element. Så var det förr då det passar utmärkt i Sverige med sin trefas. Nu tillverkas inga produkter för Sverige längre och då får man ofta en tvåpolig VVB med ett enda element. Det elementet kan ofta kopplas in mot antingen 230 V (som ger 1 kW i ditt fall) eller 400 V (3 kW). Du väljer givetvis 400 V.

En av säkringarna i centralen kommer då inte att användas. Den behöver inte kopplas bort utan du kan låta det vara så. Försök se över gruppförteckningen så att de två faserna som är minst belastade används till din nya VVB.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, din gamla VVB har säkerligen tre element, ett för varje fas, och troligen 400 V-element. Så var det förr då det passar utmärkt i Sverige med sin trefas. Nu tillverkas inga produkter för Sverige längre och då får man ofta en tvåpolig VVB med ett enda element. Det elementet kan ofta kopplas in mot antingen 230 V (som ger 1 kW i ditt fall) eller 400 V (3 kW). Du väljer givetvis 400 V.

En av säkringarna i centralen kommer då inte att användas. Den behöver inte kopplas bort utan du kan låta det vara så. Försök se över gruppförteckningen så att de två faserna som är minst belastade används till din nya VVB.
Ett enda element värmer det lika fort som 3 separata
 
Rickard.
H Hampus55 skrev:
Ett enda element värmer det lika fort som 3 separata
Vad dum jag är. (Redigerat)

3kW värmer lika snabbt oavsett då förlusterna är försumbara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.