Hej!
Vi ska riva ut köksfönster och istället sätta in en dubbeldörr i glas (ut i trädgården på husets baksida).
Jag är osäker på om det räcker med tvåglas, eller om vi ska satsa på treglas. Vi bor i Skåne, så vintrarna blir ju inte så kalla, men däremot blåsiga.
Vi tänker att vi under vintern ska ha isolerande gardin för dörren.
Någon som har lite input att ge? 😊
 
jag trodde det var 30 år sedan man slutade med tvåglas. Köp så bra isolering du har råd med, om inte för att spara energi så gör det för att slippa kallras vid en stor glasyta.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara med 2-glaskassett och t.ex. argon+energiglas, kolla hela specifikationen för dörren vad den har för U-värde.
Har renoverat fönster och använder sådana tvåglaskassetter men då enbart för att spara vikt i gamla bågar. De har idag k-värden med nästan hälften som gamla 3-glaskassetter.

Men finns det ingen speciell anledning om man köper en ny dörr så utgå från hela dörrens U-värde och när jag bytt till helt nya så har det blivit 3-glas.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kan vara med 2-glaskassett och t.ex. argon+energiglas, kolla hela specifikationen för dörren vad den har för U-värde.
Har renoverat fönster och använder sådana tvåglaskassetter men då enbart för att spara vikt i gamla bågar. De har idag k-värden med nästan hälften som gamla 3-glaskassetter.

Men finns det ingen speciell anledning om man köper en ny dörr så utgå från hela dörrens U-värde och när jag bytt till helt nya så har det blivit 3-glas.
Tack för svar AndersS - jag tar med mig detta! 👍
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag trodde det var 30 år sedan man slutade med tvåglas. Köp så bra isolering du har råd med, om inte för att spara energi så gör det för att slippa kallras vid en stor glasyta.
Tack för input! De dörrar vi har kollat på har varit tvåglas - så det finns - jag fortsätter sökandet!
 
Beställt och klart - tack för hjälp!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.