Jag köpte en Irwin bänktång att ha som baktång på min nya arbetsbänk. Nu när jag skulle skruva dit den dök det upp två frågor:
1) det sitter en dog på den bakre käften, eller hund som Amazon kallar det :D. Den sticker upp 10mm i nedersta läget. Det är inte vad jag förväntade mig. Skall jag kapa den så den ligger flush i nedfällt läge?

2) Främre och bakre käften är inte helt parallella sett från sidan. Toe-in? Kanske det är men att ha 2,5-3mm gap synes i lite mesta laget

Vad säger ni som har liknande tänger?

Tack och mvh /T Närbild av en blå Irwin bänktångs bakre del med en synlig "dog" (hund) som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå Irwin bänktång monterad på arbetsbänk med synlig dog och icke-parallella käftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
omfg amazon i ett nötskal
 
Efter att ha konsulterat div olika internetsidor, talat med användare osv., så har det klarnat en del. Gapet som skapar toe-in skall enligt kunniga personer vara 2-3mm för att arbetsstycket skall låsas fast ordentligt i ovankant. I och med att skruven sitter i nederkant kompenserar den för gapet i åtdragningen. Inte minst Paul Sellers var mycket tydlig att detta är ett måste. Att sen dogen sticker upp verkar vara en detalj som Irwin har på sina tvingar. Det är ju inte mycket att göra åt utan antingen kompensera för det när man monterar på bänken eller kapa av den om man så vill. Jag valde det första alternativet och det fungerar som tänkt. Så summa summarum är det inte Amazon som har tabbat sig (i alla fall inte i detta exemplet).
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Att sen dogen sticker upp verkar vara en detalj som Irwin har på sina tvingar. Det är ju inte mycket att göra åt utan antingen kompensera för det när man monterar på bänken eller kapa av den om man så vill. Jag valde det första alternativet och det fungerar som tänkt.
Min dog (annat märke på framtång) sticker också upp men har aldrig tänkt på att det skulle va konstigt, normala är ju att träplattan som skruvas på klämytan sticker upp en bit så då hamnar dogen ändå under träytan även om dogen sticker upp ovanför tångens överkant. Typ så här ser det ut på min bänk.
 
Redigerat:
Vad är syftet med dogen?
 
Ja, vad är en dog? Förstår det som upplevs som fel och varför det ser ut så, men inte resten. Upplys mig?

/W
 
Man använder den för att spänna större arbetsstycken mellan sig själv och annat valfritt anhåll (ofta en 'dog' som sitter fast på annat ställe i bänken)
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Man använder den för att spänna större arbetsstycken mellan sig själv och annat valfritt anhåll (ofta en 'dog' som sitter fast på annat ställe i bänken)
Ah, så då behöver den vara över bänkytan?
 
Som typ Zyliss har?
 
K Kane skrev:
Ah, så då behöver den vara över bänkytan?
Jap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.