Hejsan!
Har haft ett älvsbyhus i snart två år och ringde dem idag för att fråga hur man går tillväga med 2-års besiktningen.
han sa att man måste beställa den skriftligen och att det kostar 2000 kr.
Ev åtgärder står de för.
ska jag behöva betala dem för att de ska komma hit och titta på de fel jag hittat?
bl.a att färgen på ett par av innerdörrarna spruckigt och flagnar
 
Instämmer med "Byggaren".
2000 kr är ingenting i detta sammanhanget.
En garantibesiktning är (nästintill) din sista chans att få åtgärdat fel.
En besiktningsman kan upptäcka sådant som kanske en oinsatt har svårt att upptäcka.
Däremot kan en besiktningsman missa sådant som du upptäckt.
Skriv helst en liska över sådant som du upptäckt och som du skall komma ihåg till garantibesiktningen.
 
Du bör även överväga att anlita en egen oberoende besiktningsman som är certifierad enl sitac...mm

lita aldrig på en besiktningsman som har anknytning till ett försäkringsbolag eller en husleverantör.... dumt att bita handen som föder dig är ett ordspråk som ligger dessa varmt om hjärtat.

Få alla dina fel noterat i besiktningsprotokollet och vill besiktningsmannen ifråga inte ta ställning så kräv att det skrivs vidare tekniskt är nödvädigt.

 
Vad kostar det att anlita en egen besiktningsman?
vad gör jag sedan med protokollet ? skickar in det till älvsbyhus?
 
thomasd79 skrev:
Vad kostar det att anlita en egen besiktningsman?
vad gör jag sedan med protokollet ? skickar in det till älvsbyhus?
Ring runt och kolla priser, och att besiktningsmannen verkligen kan den dag du vill.
En ordentlig besiktningsman ser sedan till att berörda entreprenörer blir kallade och att de får en kopia av besiktningsprotokollet.
 
Vad kan vara "lämpligt" att ta upp vid denna besiktning? Är byggaren ansvarig för spickor i hörn även om man målat i egen regi?
 
0840 skrev:
Vad kan vara "lämpligt" att ta upp vid denna besiktning? Är byggaren ansvarig för spickor i hörn även om man målat i egen regi?
självklart ska du ta upp det...

förutsatt att målning/tapetsering är fackmannamässigt utfört så är det inget fel där...
då beror skadorna på att stommen har torkat ut eller satt sig.
du kan knappast kan hållas ansvarig för att huset rör sig.

Du ska inte godta något snack om att alla hus rör sig i början torkar ut osv.... det är inte din huvudvärk.

Eller hade husleverantören/byggarn upplyst dig om att ni skulle bo 1-2 åren utan färg tapeter och ytskikt?

/R
 
Vår Garantibesiktning är redan bokad samt betald av oss = 6250:-

Hälsn

/Mikael//

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.