Håller på och gräver för gjutrören och undrar om det går att sätta dem med 2,75 m mellanrum?
Kommer använda 45x195 som bärlina.

Altanen är 5,5 ut från huset och 11m åt sidan.


Kommer det att funka med 2,75 m mellan plintarna?
 
Ja, om du sätter plintraderna tätt som .... Enligt tabellen här nedan
http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf

kan du ha 2,85 mellan plintarna förutsatt att du kör klen dimension golvregel. Nackdelen blir som du kan se att plintraderna måste stå med bara 1,1 m mellanrum. Men du kan ju kolla den här tråden, och speciellt estwings inlägg (även om han inte talar om avstånd mellan plintar så går det att utläsa ur tabellen)
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90453-fraemre-baerlina-storlek-boerjar-kaennas-fel.html

Kjell G
 
Skickar med en bild på hur jag vill ha det.

Vill att det ska vara 275 cm mellan plintarna på framsidan av altanen (275x5= 11m)

Klarar jag av det med 45x195 som bärlina?

Har svårt att fatta spännvidstabellen...... :confused:
 
  • alta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabellen är inte så svår, åtminstone inte när man lärt sig av peegee :)

Välj dimension på dina golvreglar i den undre tabellen. Beroende på vilken dimension du valt får du en spännvidd på just den dimensionen. Det avståndet kan du alltså ha mellan bärlinorna. Ta med det värdet till den övre tabellen (kolumnerna) och läs av vilket avstånd du kan ha som mest mellan plintarna för den dimension på bärlina du vill ha. Krångligt?

Exempel: Golvregel 145x45 ger spännvidd 2,3m. Det värdet tar man till övre tabellen. Där vill man ha bärlina 195x45. Det blir som ett koordinatsystem. Kolumnen 2,4 ligger väldigt nära vårt värde, följ neråt till dimensionen 195x45. Där avläser man värdet 2,05 vilket alltså är maxavstånd mellan plintarna.

Din fråga får alltså ett nej, du kan inte ha 2,75m mellan plintarna, inte med den dimensionen på bärlinan. Går du upp till 195x58 och har 120x45 som golvregel kommer du väldigt nära ditt önskemål.

Nu kan jag inte hållfasthetsberäkningar, tabellen avser en snölast på 250 kg/kvm. Så mycket kanske man inte belastar sin altan?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.