Jag nu börjar det närma sig. Skall ha en 2,5m3 acctank som skall bestyckas.
Pratade med Trebema och de förordade inbygd varmvattenberedare i tanken före slingor. Argumentet var att man får ut varmare varmvatten med beredaren när temperaturen sjunker.

Vidare förordade de plattvärmeväxlare vid inkoppling av solvärme eftersom tanken är så pass stor.

Finns det andra synvinklar på dessa argument?
 
Mjaa, jag skulle definitivt sätta in slinga, t.o.m två stycken. En förvärmning och en toppslinga. Mitt resonemang grundar sig på att du får ut varmt vatten även om tanken har relativt låg temp. När det gäller värming av tank från solfångare så tror jag det är hugget som stucket ifall du använder dig av slinga i tank eller platt-vvx. Eftersom tanken är så pass stor tror jag att du, oavsett slinga eller platt-vvx, ska koppla så att man laddar varmt ungefär i mitten eller strax ovanför. Annars lär tanken bli trögladdad.
 
Håller oxå på slinga men du ska ha dubbla utdragna slingor på 15 meter/slinga..
Den nedre börjar en bit från botten (ca 30 cm) o görs ca 80-100 cm hög o den övre sitter i toppen o är ca 45-50 cm hög, En kompis har en sådan tank o har inga problem med att få dusch vatten då tanken är 40° i toppen..

Plattvärmeväxlare kan du gott ha till solfångare då det är billigare än dubbla slingor, Sfinx tar 800:- för vvx medans en 15 meters slinga kostar 2500:- hos husquarna tanksvets...
Du bör då ha en solfångarstyrning som klarar att ladda på 2 nivåer i tanken (högt/lågt) då laddar den bara mot botten vid dålig solinstrålning samt då toppen ligger över t.ex 60° o när tempen sjunker i toppen laddar den där.. Oftast kommer den att ladda bara mot botten på sommaren då det finns överskott (beroende på storleken på solfångarna) för att värmen stiger på natten..
 
Hur ser det ut men vattenkvalitet och slingor? Vi har mycket järn och kalk i vattnet. Någonstans har jag läst att risk finns att slingor sätts igen och verkningsgraden minskar. Detta skulle då vara ett mindre problem vid beredare?
 
jimnor skrev:
Hur ser det ut men vattenkvalitet och slingor? Vi har mycket järn och kalk i vattnet. Någonstans har jag läst att risk finns att slingor sätts igen och verkningsgraden minskar. Detta skulle då vara ett mindre problem vid beredare?
Alldeles riktigt.

För bästa skiktning bör man ha en förvärmningsslinga, om man sen väljer en slinga i övre delan av tanken eller en beredare är lite av en smaksak.

Nackdel med beredare är Legionella-risken, fördel är mindre känslig för avlagringar och att man kan tappa många liter ljummet vatten trots att tanken bara är ljummen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.