Så sent som 2, 5 dagar före utsatt leveranstid får vi ett mail om att garaget inte kommer levereras på fredag som avtalat utan på måndag. Vi avtalat snickare, tagit ledigt från jobbet och planerat hela somnaren efter detta garage. De har redan flyttat på levdatum en gång.

Vad är en skälig kompensation?
 
Har ni betalt garaget?..
 
Kompensation, kompensation, kompensation, alla skriker om kompensation hela tiden... försök att göra det bästa av situationen i stället och se till att få dit garaget. Därefter kan ni diskutera ev. kompensation.
 
Mikael_L
Karriärmamman skrev:
Vad är en skälig kompensation?
Det som det kostat er i reda pengar.
T.ex. alla kvitton ni kan visa upp är hårdvaluta om det blev en rättsprocess av det. De direkta kostnaderna är normalt inget att diskutera om. Er egen semestertid och andra ännu mera svårbedömda "kostnader" som "drömmen som sprack" osv är inte lika givet ersättningsbara.

Sen slutligen, så behöver det också klaras ut vilka egentliga förpliktelser företaget har mot er.
Jag antar att ni t.ex. inte skrivit något om vite vid försenad leverans. Hur exakt är det utlovade leveransdatumet lovat.
Finns det skrivet några förbehåll och undantag?


Jag kan inte detta egentligen, men jag skriver lite som jag tror att det är, och hoppas det är hyfsat korrekt, och åtminstone en puff i rätt riktning.
 
Nej. Bara erlagt handpenning. Som tur är....
 
Ngn som har myresjöhus almänna avtsksvillkor AA12
 
OM du har rätt till ersättning, men inte har något inskrivet vitesbelopp i avtalet. Då har du rätt till ersättning för faktiska verifierbara kostnader. Nästa steg som inte verkar vara aktuellt här, är att om det är en längre försening med stora konsekvenser för dig, så har du rätt att häva avtalet, och kan då även kräva ersättning för fördyringar som uppstår när du sedan tecknar nytt avtal med ngn. annan. Fast det där sista skadeståndet skall man nog ha egen advokatbyrå för att lyckas få ut.

Frågan är så om leveransen verkligen är försenad i juridisk bemärkelse. I väldigt många sammanhang är leveransvillkoret skrivet som "fritt lager". Eller hänvisning till något stndardavtal. Men med samma innebörd.

Det betyder att leverantören har gjort sitt när varan finns att hämta på deras lastbrygga. Du som kund är sedan ansvarig för att varan transporteras till dig, och för ev. skador som uppstår i leveransen. Detta är det absolut vanligaste leveransvillkoret.

Leverantören brukar ha som en mer eller mindre obligatorisk service att ombesörja leveransen hem till dig, men det ingår inte i deras åtagande. De anlitar en transportfirma på ditt uppdrag (oftast utan att du är medveten om det).

Skador som uppstår ersätts av transportfirmans försäkringar, och är inget som leverantören har med att göra. Men även här uppfattar man ofta att det är leverantören som fixar skadorna, de skickar nya varor etc. Men de gör de alltså då indirekt på uppdrag av försäkringsbolaget som egentligen gör det på ditt uppdrag. Inte som en del av deras reklamationsrutiner.

Allt detta blir man oftast inte medveten om förrän något går åt skogen.

vad jag vill ha sagt, är att det är fullt möjligt att garagetillverkaren formellt har uppfyllt sitt leveranslöfte (om gaget står klar för skeppning), men att transportfirman (som formellt alltså är du) har missat.
 
Karriärmamman skrev:
Så sent som 2, 5 dagar före utsatt leveranstid får vi ett mail om att garaget inte kommer levereras på fredag som avtalat utan på måndag. Vi avtalat snickare, tagit ledigt från jobbet och planerat hela somnaren efter detta garage. De har redan flyttat på levdatum en gång.

Vad är en skälig kompensation?
Du har väl redan meddelat snickaren att leveransen är försenad en arbetsdag hoppas jag.

Och nu får du en ledig dag på fredag, som en skänk från ovan!
Tag vara på den dagen. Det kan bli den bästa på hela sommaren :)
 
Jo, förvisso!


:)
 
Mikael_L skrev:
Det som det kostat er i reda pengar.
T.ex. alla kvitton ni kan visa upp är hårdvaluta om det blev en rättsprocess av det. De direkta kostnaderna är normalt inget att diskutera om. Er egen semestertid och andra ännu mera svårbedömda "kostnader" som "drömmen som sprack" osv är inte lika givet ersättningsbara.

Sen slutligen, så behöver det också klaras ut vilka egentliga förpliktelser företaget har mot er.
Jag antar att ni t.ex. inte skrivit något om vite vid försenad leverans. Hur exakt är det utlovade leveransdatumet lovat.
Finns det skrivet några förbehåll och undantag?


Jag kan inte detta egentligen, men jag skriver lite som jag tror att det är, och hoppas det är hyfsat korrekt, och åtminstone en puff i rätt riktning.
Semestertid är väl inte svårt att bedömda vad den är värd? Den är värd vad det kostar att vara ledig en annan dag utan lön. . .
 
Det lär man inte lyckas få igenom i en ev. process.
 
hempularen skrev:
Det lär man inte lyckas få igenom i en ev. process.
Lite svårt att veta vad du svara på men om det är mig, så handlade det om att fastställa värdet av en semesterdag vilket är precis en årslön/årsarbetstiden i dagar. . . Om du får genom det i process eller inte är en annan fråga men där bör man rimligen lägga sitt krav.

Jag avskyr leverantörer som inte har framförhållning nog, att inte se att man inte kan hålla det man sagt.
 
Mikael_L
mehe skrev:
Lite svårt att veta vad du svara på men om det är mig, så handlade det om att fastställa värdet av en semesterdag vilket är precis en årslön/årsarbetstiden i dagar. . .
Det är väl inte så helt säkert?
Den dagen är ju inte helt fördärvad. Motparten kan nog anse att beloppet ska jämkas för att man kunde ju faktiskt göra något annat nyttigt den dagen.

Jag menar inte heller att du säkert har fel, jag tror nämligen att både det ena och andra kan bli utfallet vid en process.
Rättegångar är liksom ingen exakt vetenskap.
 
vi kommer troligen inte få mycket i ersättning. Men just nu vill jag bara ha garaget! Jag vill flytta på pulkorna
 
  • Gilla
orten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.