Hej

finns det någon anledning till att man inte skulle kunna nyttja en 2,5kvmm kabel från biltema ( de är mycket billiga per meter)?

jag tänkte på ifall det finns brandrisk etc pga kvalitet?
 
Har använt deras 1,5mm2 kabel och den kändes bra iaf. Har provat kabel från ÖoB någon gång, men den var svårskalad och kändes inte lika bra.
 
Det kan du göra utan att vara orolig. Som lekman törs jag lova att din på Biltema inhandlade kabel inte kommer att ställa till bekymmer
 
Köpte själv 2,5mm2 biltema. Hur bra som helst. Just dessa kommer nog från en välkänd fabrik som gör åt andra också...
 
Står Eljo eller möjligen Elko på Biltemas dosor. Biltema är precis som alla andra lågprisvaruhus -- ibland är det bra prylar som då ofta kommer från samma tillverkare som "märkesprodukterna", ibland är det genuint Asien-skit.
 
Måste få sticka in med en följdfråga, på detta ämne.
Eftersom det är många yrkesmän som är här och skriver.

Vad skiljer sig kvaliten på biltemas kabel, kontra den Ni använder i jobbet?
Är den mera svår jobbad eller....

Vissa man frågar säger att det är samma kabel, andra har en helt annan åsikt.
Vore skoj att veta.

Sedan vore det även intressant att veta, vad är skillnaden på tex biltemas kopplingsdoser, strömbrytare och vägguttag. Är dessa sämre än tex elko eller eljo?
 
Mikael_L
I denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/4928-eklk-5g2-5-kabel-foer-100kr-moms-dyrt.html
Som börjar med en fråga om kabelpris men det finns några inlagor som handlar om billig/dyr kabels kvalitet.
Det finns antagligen mycket mer att säga om ämnet, tyvärr kommer tråden inte fram till någon slutsats om kabelkvaliteerna, utan det verkar finnas två läger.

Men det som yrkesverksam elektriker påstår om användbarheten borde väga tungt. Bara ni inte försvarar något annat... ;)
 
--naresjo:
Läs mitt tidigare inlägg, Biltemas gula/gröna/whatever standard apparatdosor står det Elko eller Eljo i om du tittar. Tror till och med E-numret står där så det är enkelt att se att det är samma dosor som säljs av de stora elgrossisterna.
 
Att många elfirmor tar ut höga priser på material beror på att timdebiteringarna är för låga.

Om jag skall betala 25 tusen/månad för mina anställda, dvs en kostnad med avgifter på ca 42 tusen + verktyg utbildningar + bilar lokaler mm, så går inte ihopp med 320 kr/tim. Vi får lägga ner, "kasta in handduken"

Vi lägger därför 30% på våra inköpspriser, det går då ihopp, men blir inget över. Många tycker vi är billiga.

Men jag skulle vilja utbilda min personal ännu mera, se till att behålla de bästa, så det är frågan om inte det är de andra firmorna som har rätt prissättning och vi fel.

Skall jag vara ärlig skulle jag vilja höja timdebiteringen 100 kr och kanske lägga på 20% på materialinköp (garantiåtagande). Detta kan vi inte själva åstakomma men det skulle helt radera ut privatmarknaden på elmaterial. Spännande tanke....
 
Och så gör tex. Elko många olika dosor för olika ändamål och moneringsmöjligheter och dom "billigaste" som man ser ute i byggvaruhandeln kanske inte alla gånger är dom som är "bäst" att använda. Ofta vinner man mycket i tid genom att använda en lite dyrare dosa, kanske inte hemmapularen men utan tvekan "proffsen".
 
Mikael_L
spindel skrev:
Att många elfirmor tar ut höga priser på material beror på att timdebiteringarna är för låga.

Om jag skall betala 25 tusen/månad för mina anställda, dvs en kostnad med avgifter på ca 42 tusen + verktyg utbildningar + bilar lokaler mm, så går inte ihopp med 320 kr/tim. Vi får lägga ner, "kasta in handduken"

Vi lägger därför 30% på våra inköpspriser, det går då ihopp, men blir inget över. Många tycker vi är billiga.

Men jag skulle vilja utbilda min personal ännu mera, se till att behålla de bästa, så det är frågan om inte det är de andra firmorna som har rätt prissättning och vi fel.

Skall jag vara ärlig skulle jag vilja höja timdebiteringen 100 kr och kanske lägga på 20% på materialinköp (garantiåtagande). Detta kan vi inte själva åstakomma men det skulle helt radera ut privatmarknaden på elmaterial. Spännande tanke....
Jag antar att inlägget kommer av att du läst min länkade tråd!
Jag la in länken för diskussionen om kabelkvalitet inte för att väcka den hätska ordväxlingen om debiteringar. Men jag förstår lite vart du vill komma, om vissa firmor använder låg timpenning som lockbete så måste alla göra det, och då tar alla tillbaka det på materialet istället.

Men mitt förslag är att använda den tråden ifall någon vill fortsätta debiteringsdiskussioner, och låta den här handha frågor om kvalitets-skillnader.

Båda frågorna är intressanta, men vi kan väl hålla dom i varsin tråd, eller?
 
Mikael_L
elmont skrev:
Och så gör tex. Elko många olika dosor för olika ändamål och moneringsmöjligheter och dom "billigaste" som man ser ute i byggvaruhandeln kanske inte alla gånger är dom som är "bäst" att använda. Ofta vinner man mycket i tid genom att använda en lite dyrare dosa, kanske inte hemmapularen men utan tvekan "proffsen".
En bra poäng, små skillnader som knappt märks för amatören kan ändå vara viktiga om det sparar arbetstid när tiden kostar några hundringar i timmen.
 
Debiteringar har vi som sagt andra trådar för så hål nu den här till kvalitetsfrågan
 
Det funkar säkert med Biltema elledningar och brytare men... Skillnader finns i kvalitet och jag tycker inte att det är enkelheten att skala kabeln som är viktig utan det faktum att ledningar ofta förväntas hålla i 50 år och ofta mer. Jag ser i mitt jobb ofta installationer från 40 och 50 talet i vanliga villor som är i full drift. Hoppas Biltema ledningar och brytare håller lika länge... Tyvärr är det dock för stor prisskillnad mellan bra och mindre bra kvalitet. Det finns en monopolliknande situation där ELJO och ELKO dominerar på ett osunt sätt.
 
  • Gilla
Tomas Wallin
  • Laddar…
Orsaken till att Eljo och Elko har fått en dominerande situation är därför att dom är lättast att arbeta med och har en mycket hög kvalitet samt att i deras sortiment serier, finns "allt" som man behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.