Hej!
Jag är helt ny på detta. Sökte runt i forumet men hittade inte exakt det jag letar efter. Jag skall byta spis, och den spis jag planerar att köpa sägs vara både 2- och 3-fas, 400v.
Jag drog ut min nuvarande spis, och på skylten på sidan stod det "400V2~/3~". Det stod också 50 Hz samt 9232 W, vilket jag antar är mindre viktigt.
Iom att denna spis fungerar, så borde det inte vara några problem att koppla in den andra?
Jag behöver inte undersöka vidare i proppskåp, säkringar osv?
Och, går det överhuvudtaget att koppla in en 2-3fas-spis på en enfas? Vad händer isf?

Tacksam för snabbt svar!
 
Ja, funkade din gamla spis så går den nya också att koppla in då dom båda är 400V. 2 eller 3 faser beror på vad som är framdraget till spisen. Du har uppenbarligen minst 2 faser.
Har du ett uttag (perilex) bakom spisen eller en kopplingsdosa?
 
Ett eluttag. (Som för övrigt inte sitter helt jättebra fast i väggen..!)
Tack för ditt svar!
Går det som sagt att koppla 1fast till det? Ska köpa en spis begagnat pga att de inte hade 2-3fas, är bara lite fundersam om de kan ha försökt koppla och därmed skadat spisen..
 
Öh, nu hänger jag inte med. Säger du nu att din nya spis inte är en 400V-spis, eller att du bara har 1 fas framdraget till uttaget?

En 400V-spis måste ha minst 2 faser, helst 3, framdraget till uttaget + jord. Nolla behövs inte men ska finnas med om du har ett perilex-uttag. En 230V-spis måste ha minst 1 fas, helst 3, plus nolla och jord.

Ska du köpa en begagnad spis bör du kolla hur det är byglat bakom plåten på spisen. Om det bara fanns 2 faser där spisen stod förut så kan två fasledare i kabeln till spisen vara ihopkopplade vilket led till kortslutning när du stoppar i kontakten i uttaget.
Detsamma gäller uttaget - kolla vad som finns framdraget och att det är korrekt kopplat.
 
Blev kanske rörigt..!

Iaf. Jag har en 400v idag, och den funkar. Därför borde den nya, som också är 400v 2/3-fas också funka, enligt ditt första svar.

Det jag menade var, om den nya spisen kan ha tagit skada hos den tidigare ägaren, eftersom den ägaren bara hade 1-fas men köpte fel spis?! Om den tidigare ägaren kan ha skadat spisen jag skall köpa genom att försöka koppla in den i 1-fas?

Jag har ju ingen möjlighet att testa spisen på plats, eftersom de har fel koppling där jag köper den.
 
Ok, nä jag tror inte det. Om han på något sätt lyckades koppla in spisen så har den fått 230V istället för 400V vilket den inte borde gå sönder av. Kolla med förra ägaren bara att spisen och dess kontakt är orörd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.