Vi funderar på att bygga ett 2½ plans hus. Finns dom? får man kanske inte bygga det? Vi får bygga 7,5 m till takfot.

Anledningen är att vi bara får ha 120 kvm i bya. Och plan 1 ska inhysa ett garage på 60 kvm, spa och tvättstuga. Plan 2 kök vardagsrum litet badrum och kontor, ev master b-rom. Plan 3 två eller tre sovrum.

(vi följer tillgängligheten genom att förbereda tvättstugan som kök och relaxen till spadelen som rum)

Vi funderar på att mura upp plan 1 själva och sen beställa ett 1½ med oinredd övervåning.

Tacksam för tips.
 
Ja visst finns det 2,5plans-hus, och visst får man bygga sådana. Är det inom ramen för detaljplanen bör det inte vara några problem alls, generellt sett.
 
thomasx skrev:
Ja visst finns det 2,5plans-hus, och visst får man bygga sådana. Är det inom ramen för detaljplanen bör det inte vara några problem alls, generellt sett.
Spännande! Vet du vilka husleverantörer har dessa hus?
 
Om det finns några nyckelfärdiga vet jag inte.
 
thomasx skrev:
Om det finns några nyckelfärdiga vet jag inte.
Ah,nu fattar jag :)
 
Det är nog inte många husleverantörer som har 2 1/2-plans i sitt standardsortiment. De flesta 2-planshus brukar ha relativt liten taklutning, och då blir det inte mycket till vind att inreda.
 
Men med tanke på hur planen skall utnyttjas så låter det som ett 1 1/2 planshus med källare.
 
Är det sluttande tomt så är ju suteränghus ett alternativ. Om det är plan mark så går det ju att ordna garagenedfart till källare så som var mycket vanligt förr. Är det vekligen 120 kvadrat som är max byggyta inklusive garage, friggor m.m.? Det låter lite lite tycker jag.
 
Ja, hur står det i detaljplanen? Uttryckligen 120 kvm eller är det % av tomten som slutar på 120 kvm?
 
tomten är på bara 610 kvm. o får byggas med max 20%
Har läst detaljplanen lite mer nogrant och tyvärr får vi inte ha 2½ plan. Dels beror det på höjden till takfot och maxlutning på taket. :(
 
Det borde väl funka då, som Benjamin sa, med 1 1/2-plan med källare? På så sätt får ni ju ner höjden till takfot. Eller vill ni inte ha källare?
 
Vill man fläska på rejält kan man ju till och med bygga dubbla källarplan. Finns i vissa större fastigheter.
 
Hus med fler än 2 våningar skall ha hiss. Det kan kanske vara det som avskräcker....
 
Men med 2 1/2-plan innebär det då inget hisskrav, det är ju exakt 2 våningar men att även vinden är inredd. Att det sedan i praktiken innebär 3 våningsplan spelar väl ingen roll.
 
volvo skrev:
Hus med fler än 2 våningar skall ha hiss. Det kan kanske vara det som avskräcker....
Gäller flerbostadshus!
Och då räknas inredd vind som ett våningsplan i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.