Har köpt det här för att sätta ledlist i tv-bänk men får inte det att dimra eller tändas...har kopplat dimmern till drivern med nolla till nolla o dimringsutgången till L på drivern o ledlist på output led men försäljare sa något om att jag var tvungen bygla/ trycka ned något i drivern för att det skulle fungera, någon som kan hjälpa mig få det fungera? Listen lyser om jag den direkt till drivern utan finner så den fungerar. Glöm inlägget jag gjort i eldelen av forumet för där hade jag tänkt helt fel LED-strip förpackning, ljusdimmer, installationsinstruktioner på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektronisk dimmer för LED, bruksanvisning, tekniska specifikationer, på ett träbord. Bluetooth-märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en Plejd-enhet med kablar framför en öppen installationsskruvlåda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det 12W/m och 5m på slingan? Det blir 60W och trafon ger 30W.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Är det 12W/m och 5m på slingan? Det blir 60W och trafon ger 30W.
Så stor bänk har jag inte utan klippt av så listen är bara ca 1m
 
Dimtrafo, inte dimbar trafo? Står att spänning in är 230V dvs inte dimbar matningsspänning frå extern dimmer, eller?
 
Det ser ut som du har kopplat rätt, den drivern går att dimra på flera olika sätt inkl. fasdimring.
Har du konfigurerat Plejdpucken? Det går inte att dimra förrän det är klart.

Jag gissar att du har kopplat fast fas (stickproppen) på L och drivern på våg med pil? I så fall är det rätt.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det ser ut som du har kopplat rätt, den drivern går att dimra på flera olika sätt inkl. fasdimring.
Har du konfigurerat Plejdpucken? Det går inte att dimra förrän det är klart.

Jag gissar att du har kopplat fast fas (stickproppen) på L och drivern på våg med pil? I så fall är det rätt.
Så här har jag kopplat o här syns det även på beskrivningen hur det ska kopplas men av det förstår jag inte mycket av för vet inte vilken av varianterna som ska användas till plejddimmer. Började att konfigurera dimmer men när jag skulle plussa upp till minsta dimmernivå så tändes aldrig ledlisten o försäljaren sa något om jag var tvungen bygla/trycka ned något Handritad skiss av elektrisk koppling med VU-mätare och LED-dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra elschema för LED-ljusinstallation med olika dimmers och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual med text på svenska och engelska om dimringsinställningar och funktioner för LED-drivrutin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
126365
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Så här har jag kopplat o här syns det även på beskrivningen hur det ska kopplas men av det förstår jag inte mycket av för vet inte vilken av varianterna som ska användas till plejddimmer. Började att konfigurera dimmer men när jag skulle plussa upp till minsta dimmernivå så tändes aldrig ledlisten o försäljaren sa något om jag var tvungen bygla/trycka ned något [bild] [bild] [bild]
Nu när du säger det kommer jag ihåg att man kan bygla något för att nollställa drivern. Vet inte om det är det som behövs.
Prova att ringa Hidealites support i morgon, de är väldigt kunniga och brukar svara direkt.
Tel. 036 290 60 00.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Du kan dimra trafon utan Plejd med återfjädrande tryckknapp eller med Plejd CRT 01 och 0-10v.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nu när du säger det kommer jag ihåg att man kan bygla något för att nollställa drivern. Vet inte om det är det som behövs.
Prova att ringa Hidealites support i morgon, de är väldigt kunniga och brukar svara direkt.
Tel. 036 290 60 00.
Tack för tipset Ska testa det men hoppas någon hinner komma med tips hur på vilket alternativ man ska köra dimmern på eftersom det verkar gå använda drivern på flera olika sätt enligt kopplingsschema för vill ju få till det helst igår
 
G Grod4n skrev:
Du kan dimra trafon utan Plejd med återfjädrande tryckknapp eller med Plejd CRT 01 och 0-10v.
Jag är ju helt novis så behöver tydligare hjälp, fungerar det bara med den här? Du får gärna rita upp hur jag ska koppla Förpackning, trådlös tryckknapp, Plejd, turkos, "Made in Sweden", träbord bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Det där kan inte funkar tillsammans!!!
Det är ”kaka på kaka”
Antingen PLEJD controllers och då styr man på ingång 0/1-10.
Eller PLEJD För DALI Och då styr man på ingång för DALI.

[länk]
Så det går inte få till med dom grejer jag har nu? Koppla ihop på något annat sätt? Förpackning för trådlös tryckknapp av märket Plejd, "Made in Sweden", blå färgsättning, produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P ptlf skrev:
Jag är ju helt novis så behöver tydligare hjälp, fungerar det bara med den här? Du får gärna rita upp hur jag ska koppla [bild]
Tryckknappen är trådlös.
En vanlig tryckknapp med impulsfjäder och kopplas med switch dim.
Elektriskt kopplingsschema med återfjädrande tryckknapp, anslutningar för PE, L, N, och DA/D1-D2.
Eller Plejd ctr01 och din trådlösa brytare med 0-10v.
Elektrisk kopplingsschema för 0-10 V bus, inkluderar anslutningar för strömförsörjning och styrning, ej lastbrytning.
 
G Grod4n skrev:
Tryckknappen är trådlös.
En vanlig tryckknapp med impulsfjäder och kopplas med switch dim.
[bild]
Eller Plejd ctr01 och din trådlösa brytare med 0-10v.
[bild]
Jag har ju en trådlös tryckknapp men den går alltså inte använda för på ritningen du visar ska den ju kopplas om jag förstår rätt Har tyvärr inte jord i rummet så kan inte koppla enligt ditt ena förslag.
Var på en grossistfirma o köpte grejerna så man kan ju tycka dom borde kunna sälja rätt grejer åt mig... Två produkter från Plejd, trådlös tryckknapp och dosdimmer, på träbord. Förpackningar med teknisk information. Made in Sweden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-diagram över olika anslutningssätt för LED-belysning med Triac dimmer och 0-10V kontrollenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elektriska kopplingsscheman för LED-belysning, en med DALI-buss, en med tryckdimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver inte jord dock är Plejds trådlösa tryckknapp just en trådlös tryckknapp så man kan inte koppla något i den. Kopplar du med en CRT istället så kan du använda din trådlösa tryckknapp. Hade varit bättre om du frågat här innan du köpt dina grejer eller ringt en elektriker.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.