Hej,

Jag har en gammal NIBE varmvattenberedare modell ER 53-300-6. Årsmodell 1974.

Jag har ägt huset i 12 år. Har inte genomförds någon service eller inspektion på Varmvattenberedaren sedan des.

Med dagens elpriser ses all utrustning över i huset.

Mina frågor:
- skall den bytas till någont modernt?
- vad är brytaren till på framsidan
(effekt? viket läge är vad?)

Vi har 220m3 70 tals villa med direkt el värme, LLVP och kommer elda en hel del med ved och även pellets kamin. Så att direkt el värme skall inte användas.

Ligger på 450 kWh per sommar månad (utan värme). mäte elförbrukning på kyl och frys. Byte gamal frys.

Varmvattenberedare tycks vara det sista kvar att snåla på. Även helger då vi är bortresta, finns det strömtoppar på 2.900W.

Tacksamt för tips, synpunkter och manualer om det finns.

Vit termostatknapp på en elpanna med varningsetikett och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varningsskylt och typskylt på en varmvattenberedare med tekniska specifikationer, omgiven av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör med den så längre den fungerar. Där finns ingen större vinst med att byta en fungerande varmvattenberedare mot en ny. Effektiviteten lär vara den samma.
Ska du spara på elenergi vid varmvattenframställning måste du använda någon form av värmepumpslösning.

Reglaget på framsidan är sannolikt till/från av beredaren.

I tomgång kopplartermostaten in värmepatronen med jämna mellanrum, kanske 4-6 h intervall.
 
E etompau skrev:
Kör med den så längre den fungerar. Där finns ingen större vinst med att byta en fungerande varmvattenberedare mot en ny. Effektiviteten lär vara den samma.
Ska du spara på elenergi vid varmvattenframställning måste du använda någon form av värmepumpslösning.

Reglaget på framsidan är sannolikt till/från av beredaren.

I tomgång kopplartermostaten in värmepatronen med jämna mellanrum, kanske 4-6 h intervall.
Har en identisk beredare!
Funderar också på lägena. Det är 3st.
Längst till vänster = av.
Sedan är det två lägen där den är på. Har alltid haft den längst till höger? Ser att du har mitten? Är något av lägena förbikoppling av termostat?!
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Har en identisk beredare!
Funderar också på lägena. Det är 3st.
Längst till vänster = av.
Sedan är det två lägen där den är på. Har alltid haft den längst till höger? Ser att du har mitten? Är något av lägena förbikoppling av termostat?!

Hej,

Jag har haft den på höger i många år. Började analysera vår elförbrukning under sommaren. Sen ställde jag brytaren på mitten och strömförbrukning tycks att har gått ner lite. Våran lägsta strömförbrukning på hela huset (mätt med Tibber puls) har gått ner. Men jag är inte hundra på, att det är varmvattenberedaren, jag har ju kanske ändrat på något annat i huset samtidigt.

Skulle vara bra att veta.
 
H he-peter skrev:
Hej,

Jag har haft den på höger i många år. Började analysera vår elförbrukning under sommaren. Sen ställde jag brytaren på mitten och strömförbrukning tycks att har gått ner lite. Våran lägsta strömförbrukning på hela huset (mätt med Tibber puls) har gått ner. Men jag är inte hundra på, att det är varmvattenberedaren, jag har ju kanske ändrat på något annat i huset samtidigt.

Skulle vara bra att veta.
Intressant. Då ska jag testa mitten-läget framöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.