Hejsan.
Jag skall isolera takstolarna här hemma och undrar nu om det är nån speciell skillnad på att köra 195 eller 220mm isolering i Snedtaket.
Visst mer isoering är bra men är det värt de extra....
Spelar ingen roll för mig om jag lägger på de 3cm extra och får ett lägre takhöjd.

Har kollat på Snedtaksskiva PAROC UNS 37pfz

Hoppas på svar
mvh
Christian
 
Vi sätter 140+140 i vårt snedtak. Om det är värt det beror ju på om man vill betala för uppvärming eller isolering. Vi anser att det är värt att betala mer när man gör jobbet och valde alltså att isolera ganska tjockt eftersom det ger en lägre uppvärmingskostnad på sikt.
 
Tror det viktigaste är att sätta lite på tvärsen...

Typ en 45 innan för plasten.
 
Tack anna_jimmy. Är helt ny med detta så en massa tankar men ingen man kan bolla med live. Takstolarna är 200mm och CC 1200 å tänkte 30mm luftspalt och bygga på det som "fattas". Vad har ni för luftspalt höjd?
Varför tog ni inte 270mm isolering istället för 140+140.
Var det Parocs skivor också

mvh
 
Antagligen för att undvika kalldrag.

Sätt 170mm mellan takstolarna och regla sedan på 45mm eller 70mm på tvären och fyll med isolering.

Vanligaste är nog att sätta en 45 och innanför denna plasten. Det ger plats för eldragning mm.
 
okey Tiger79
Låter ju ännu bättre med 170 först å sedan nästa tjocklek
men sätter man inte plasten sisst å sedan det slutgiltiga taket i vårt fall vitmålat råspont
Typ
Luftspalt+170+70+Plast+tak
 
Du kan sätta plasten 1/3 del in i isoleringen.
 
Tiger79
Är det nån tanke med att ha detta
 
C
Ja! Du kan göra installationer innanför plasten, så du slipper göra en massa hål i denna.
 
Jag tänkte bygga på våra 170-takstolar med 80mm och sen sätta 30mm luftspalt - 220mm PAROC UNS 37pfz - plast - glespanel - elinstallationer - innertak

är inte det ok?
 
Lars_Gisela skrev:
Jag tänkte bygga på våra 170-takstolar med 80mm och sen sätta 30mm luftspalt - 220mm PAROC UNS 37pfz - plast - glespanel - elinstallationer - innertak

är inte det ok?
Det är ok.

Men om du vill förhindra kalldrag där takstolarna är så är det bättre ett regla på tvärsen och lägga t.ex en 70mm där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.