Har ett hus från slutet av 1800-talet som nu renoveras.

Är frågande till hur jag ska göra med golven. Idag finns det trägolv. Under golven har grunden fyllts upp med sand som bjälklagen ligger på. Det finns idag inga sättningar och det är "snustort" under golven. Jag funderar därför på att slipa ner golven och för övrigt låta golven ligga kvar.
Förutom kalla golv är risken överhängande för att mögel eller likande?
Ett annat alternativ skulle vara att plocka upp golven isolera och gjuta platta för att sedan lägga tillbaks trägolven?
Synpunkter och råd önskas.

Har tänkt renovera ytterväggarna genom att bygga på insidan med 70 mm leca utan någon annan isolering.
 
tni skrev:
Har ett hus från slutet av 1800-talet som nu renoveras.

Är frågande till hur jag ska göra med golven. Idag finns det trägolv. Under golven har grunden fyllts upp med sand som bjälklagen ligger på. Det finns idag inga sättningar och det är "snustort" under golven. Jag funderar därför på att slipa ner golven och för övrigt låta golven ligga kvar.
Förutom kalla golv är risken överhängande för att mögel eller likande?
Ett annat alternativ skulle vara att plocka upp golven isolera och gjuta platta för att sedan lägga tillbaks trägolven?
Synpunkter och råd önskas.

Har tänkt renovera ytterväggarna genom att bygga på insidan med 70 mm leca utan någon annan isolering.
Är huset från 1800 talet och golvet är friskt så skit i plattan om du inte är ute efter att isolera golvet. Vill du däremot tilläggsisolera golvet pga av kalla golv så skall du kolla upp och vara säker på vad du gör. Det är då problemen brukar komma då fukten ökar pga av mindre värmeläckage.
 
Lite oklart. Är väggarna av sten eller trä?

Nåja, det du beskriver är ett klassiskt mullbänksgolv. Sådana är absolut beroende av att värme förs ner för att torka ur grunden, året runt. I gamla tider sköttes detta av att skorstensfundamentet stod grundlagt på marken under golvet. Då - före elspisens inträde – hölls murstocken varm även sommartid, för matlagning.

Följs inte de gamla kriterierna, – värmetillförsel året runt – så fungerar helt enkelt inte konceptet uthålligt.

Du har knappast något val. Det är bara att dra tre djupa andetag och sedan ta tag.

Vad du har att börja med är att plocka ur golven och kärra ur ”mullbänksfyllningen”. Därefter kan du examinera rötläget. Att du hittar visst mått av röta därunder är tämligen självklart. Behöver fördenskull inte nödvändigtvis vara någon katastrof.

Hur du sedan gör beror på om väggarna är av sten eller trä. Hur som helst tror jag att du behöver rådgivning av någon som har erfarenhet av konvertering av mullbänksgolv till isolerade golv. Räkna inte med att forumrådgivare som inte ens sett ditt hus, är särskilt mycket att luta sig emot. Många forumrådgivare gör som Egon Kärrman, de sjunger hellre än bra.

Anticimex är en väl etablerad konsult. Enligt min mening har företaget en lite väl stor andel av dilettanter i sin stab (vilket företag har inte det?). Sådana skickas på vanliga rutinfall. Men de har även en en liten grupp av erfarna skickliga rådgivare, som träder in när det behövs. Anlitar du dem, så bör du säga ifrån, att du inte är intresserad av någon ”avfuktningsmaskinförsäljare”, utan att du vill ha någon som kan gamla hus.

Tror säkert du fixar till nåt bra av huset, men en del svett och möda får du nog stå ut med.

/KOB,
 
Vet att tråden har lite tid på nacken, men är intresserad av hur det gick? Revs golven upp? Har du gjutit platta? Fått några andra tips och goda råd i frågan?

Jag köpte ett hus från sent 1800-tal och flyttade in i nov. Även i detta hus är det s.k. mullbänk, som jag nu påbörjat att gräva ut. Mycket svett och damm blir det. Min tanke är att lägga 10cm makadam, 20cm cellplast och sedan 10cm gjuten platta med golvvärme, men än är inget beställt, så alla råd är välkomna.
 
Trådstartaren har bara gjort det där enda inlägget i forumet så risken är väl att denne inte besöker forumet något mer, men hoppas jag har fel för din skull!
 
Bergstrand skrev:
Vet att tråden har lite tid på nacken, men är intresserad av hur det gick? Revs golven upp? Har du gjutit platta? Fått några andra tips och goda råd i frågan?

Jag köpte ett hus från sent 1800-tal och flyttade in i nov. Även i detta hus är det s.k. mullbänk, som jag nu påbörjat att gräva ut. Mycket svett och damm blir det. Min tanke är att lägga 10cm makadam, 20cm cellplast och sedan 10cm gjuten platta med golvvärme, men än är inget beställt, så alla råd är välkomna.


Jag gjorde likadant köpte gammalt hus från 1800-talet med mullbänk och började gräva men fy f*n, det var tur att man var glad amatör och inte ett byggproffs och begrep vilket projekt man gett sin in på. Det gäller att du har många goda vänner och mycket alkoholhaltiga mutor :) Men det är en härlig känsla sen när det börjar bli klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.