Jag och min sambo skall bygga hus och vill givetvis ha ett garage till detta. Om husföretaget bygger det så kommer det kosta 185 000 för ett vanligt enkelgarage med förråd. Är detta orimligt dyrt?

Min sambo har ej mycket tid plus tycker inte det är av intresse att stå och bygga ihop ett själv. Så frågan är också om det är billigare att vi själva lejer in snickare plus arbetare som gör grunden än att husföretaget gör det?

känns rätt smidigt om husföretaget gör det, men man vill ju inte bli helt blåst på pengar heller.
 
Enkelgarage låter vagt?
3x5 meter eller 5x 8meter?

185k verkar inte orimligt. Med gjuten platta, dragen el, Hängrännor, avlopp/golvbrunn. Målat?

Du kommer inte att göra din livs bästa affär genom att bygga det själv.

Mats
 
hmm vad jag kan se på ritningen så är garaget 3,9* 8.9 typ.

ja då ingår ju allt, det blir helt färdigställt.
 
Låter någorlunda ok för ett varmisolerat garage med betongplatta. Du kan spara genom att bygga själv, men knappast några fantasisummor. Har själv fått några anbud på enkelgarage 45 kvm m loft mellan 170' och 300'. Det gäller lite olika konstruktioner men då ingår betongplatta och upp (inga markarbeten).

Dessutom gissar jag att husföretaget använder hyfsad kvalitet på dörrar och fönster (samma som till husen) - något du nog måste göra avkall på om du ska ha det billigaste.

Det du kanske kan spara pengar på är grunden. Det är inte säkert att de som gör grunden till huset lägger ett särskilt lågt bud på garagegrunden - de vet ju att det enklaste valet för dig är att låta dem göra garaget också.

Tips 1. I husföretagens garage ingår det ofta inte el (motorvärmaruttag), vatten, avlopp, tomrör för tele/data/larm. Se till att du får åtminstone tomrör så att du lätt kan installera det du vill senare. Tomrör kostar nästan inget nu men spar dig mycket möda senare.

Tips 2. Se till att grunden placeras på den höjd du önskar. Om garaget läggs för högt får du en alltför brant backe upp till porten. Fasadbrädorna ska förstås ändå ha lite marginal ner till fukten på marken. Kan de bygga med en sockel runt plattan?

Tips 3. Fasa av kanten på grunden vid porten. Särskilt om garaget kommer högt.

/Fredrik
 
Det låter som en helt horribel summa! Betalar folk verkligen så mycket för så lite jobb?

/ Magnus
 
Mikael_L
Hej, jag bygger 40kvm garage (10x4 ca).
Jag gör allt själv, gjuter, snickrar, tom takstolarna slog jag ihop själv.

Dessutom blir mina fönster tyska snorbilliga fönster, men inte de bästa givetvis, garageport och dörr begagnad. Ytterpanel bondsågad sort för ca halva byggvaruhus-priset. Specialkonstruktion av grunden för att spara några futtiga tusenlappar, men sämre isolerad än vad man brukar köra på idag.

Ja, så blir det, och priset lär ändå hamna på ca 70' min egen arbetsinsat ovärderad (eller inte inräknat iaf).

Så 185' för att bara öppna porten och köra in bilen tycker jag inte låter så blodigt.

OK, dom vill ha 80-90' för att bygga ihop klabbet (För nu räknar jag med att dom inte raggar fram begagnad port på blocket osv :D ), ... det är väl inte så fasligt mycket? :confused:
ca 200 arbetstimmar, 2,5 veckor för två personer. Nä, jag tycker det verkar vara ett riktigt bra pris ...

Är det verkligen ett isolerat garage för dessa pengar?

Har ni koll på vad som levereras:
Isolering under platta, hur mycket?
Isolering i väggar och tak,? hur mycket? Överallt, eller bara i förrådet?
Innerväggsskivor (gips)?
Golvvärmeslang?
Hur många fönster, dörrar, portar?
Hängrännor, stuprör?
 
Har fått pris på carport 4,5x7,5 samt förråd 4,5x4,5 med isolerad betongplatta under båda för 120k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.