T
Några av er har säkert redan sett min tråd ang avlopp i mockfjärdshus..

Jag vänder och vrider på alla tänkbara möjligheter att fixa badrummet i vårt mockfjärds elementhus som saknar bjälklag, och jag spånar nu på möjligheterna att plocka bort mockfjärdslådorna i badrummet (förutsatt att de endast sträcker sig enbart inom badrummets väggar..) och bygga ett nytt konventionellt bjälklag istället bara för badrummet, som någon föreslog...

Badrummet är 160x210 cm stort/litet.
Idag är "bjälklaget" 200 mm tjockt totalt, altså från källartaket till ytskiktsnivå.

Om man följer GVK så ska bjälklaget bestå av 195x45-reglar, gärna 220 + 22mm spån, och sen flytspackel och annat på det, plus innertak i källaren.
Med 195-reglar, golvspån, flytspackel, klinker, gipstak för källaren osv osv är vi altså lätt uppe på över 270 mm tjockt bjälklag, dvs 7 cm högre golv i badrummet än intilliggande hall, det blir ju patetiskt.

är det OK det att använda 170x45mm reglar i så litet badrum med C/C30 för att iallafall få ner höjdskillnaden till "bara" 4-5 cm?
Eller hur löser man det?

Jag är inte alls lockad att sänka källartaket då det redan är lågt som det är (210 som mest) + att det då blir ett steg i taket i tvättstugan.
 
Jag är osäker på hur det ser ut, men jag har själv mellangjutit ett mellanbjälklag med eps-cement med gott resultat. Detta skapade en styvhet långt mer än vad som krävs för klinker och flytspackel, och byggde inget i höjd.
 
T
tack ja EPS är också kanske ett alternativ, får läsa på lite om det med :)

Men ingen som har någon input ang 170-reglar? eller om ni löst "tunna" bjälklag på annat sätt?
 
Om det funkar eller inte beror ju främst på vilken spännvid reglarna har, alltså avståndet mellan bärande punkter. Reglar som är 170 höga är ganska klent, men fungerar om spännvidden inte är så lång. Det finns tabeller.

OM reglarna är dimensionerade enl. normala regler för bostadsutrymmen, så fungerar det även för badrum, förutsatt att man stabiliserar med antingen dubbelt så många reglar (cc30 istället för cc60), eller en förstyvande kaka av flytspackel.

Men det är alltså inte hur litet badrummet är som styr, utan hur långa reglarna är totalt.
 
Man kan förstyva klena reglar genom att skruva fast stål i regeln, ex. ett plattjärn på 150 x 10 mm, utefter regelns hela längd. Iom. att du har regeln så behöver det inte vara en regelrätt stålbalksprofil, regeln hindrar järnet från att vridas och belastas i fel riktning.
 
T
För att få enklaste rörläggning för avloppen så blir spännvidden 2m (längsmed badrummet), och CC30 räknar jag minst med, ser ingen vits att ens överväga CC60.

Enligt GVK funkar ju 195-regel i C24 kvalitet upp till 3,8m spännvidd med C/C30, jag ser inte någon anledning till att 170mm i C24 med C/C30 inte skulle funka på 2m då, men jag kanske missar nått?
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Tack för den länken, klart användbar :)
 
T
råkade googla in på denna blogg idag som jag inte sett innan, bra bilder på hur de gjort med bjälklaget.
Och för er som inte sett Mockfjärdshus innan var det väldigt beskrivande bilder på hur det är uppbyggt :)

http://berg.to/pics/index.php/byggen-spanga/master_bath
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.