När en byggnadsvårdare med snickeri som intresse får sätta tänderna i en 1700-talsbyggnad i Visby blir resultatet inte helt oväntat riktigt läckert.

Du kan läsa artikeln här: 1700-talshus i Visby läckert byggnadsvårdat
 
  • Gilla
ergonomen och 4 till
  • Laddar…
Mkt trevligt hus!
Vad är det som gör att man uppskattar det så mkt?
Är det pga att det inte finns en enda trist standardlösning?
Är det pga att man ser handens arbete överallt?
Är det pga att inte en endaste liten detalj har lämnats orörd?
Är det pga att det är genuina massiva material?
Är det pga att det är små brutna ytor/volymer överallt?
Är det pga att det är naturlig textur på alla ytor?
Allt ovanstående och mer därtill gör att jag uppskattar det.
 
  • Gilla
anthill och 13 till
  • Laddar…
Fint hus och snyggt totalrenoverat.
Byggnadsvård ser jag då inte någonstans.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fint hus och snyggt totalrenoverat.
Byggnadsvård ser jag då inte någonstans.
Jag håller helt med. Allt var väldigt fint men byggnadsvård för mig är att göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
En av det absolut vackraste hus jag någonsin sett! :love:Håller helt med Oldboy
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jag håller helt med. Allt var väldigt fint men byggnadsvård för mig är att göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt.
Jag tror inte byggnadsvård betyder det för gemen man. För mig handlar det mycket om att bevara husets själ och konstruktionstekniska lösningar, att man gör saker och ting med lite förstånd. Inte att rädda gammalt material till varje pris. Ett gott exempel är ju gamla brädgolv, att rädda och använda det gamla golvet oavsett hur maskätet det är e ju byggnadsvård, men för mig är det också att man ersätter det med ett nytt brädgolv (vissa extreminster i en onämnd grupp på facebook skulle anse detta som helgerån...), att lägga laminat skulle jag inte klassa som byggnadsvård (och inte heller något positivt)

Nu vet jag dock vad just ordet byggnadsvård betyder men det finns ju olika grader i helvetet ...
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
byggnadsvård i allra högsta grad
 
S johd01 skrev:
Jag tror inte byggnadsvård betyder det för gemen man. För mig handlar det mycket om att bevara husets själ och konstruktionstekniska lösningar, att man gör saker och ting med lite förstånd. Inte att rädda gammalt material till varje pris. Ett gott exempel är ju gamla brädgolv, att rädda och använda det gamla golvet oavsett hur maskätet det är e ju byggnadsvård, men för mig är det också att man ersätter det med ett nytt brädgolv (vissa extreminster i en onämnd grupp på facebook skulle anse detta som helgerån...), att lägga laminat skulle jag inte klassa som byggnadsvård (och inte heller något positivt)

Nu vet jag dock vad just ordet byggnadsvård betyder men det finns ju olika grader i helvetet ...
Jag är absolut ingen sådan byggnadsvårdsfascist som finns i vissa Facebook-grupper. Jag tycker det var fint och jag hade förmodligen gjort något liknande själv om jag kunnat. Jag tycker att husen ska få leva vidare och då kan de inte enbart vara museum. Men jag tycker inte att det är byggnadsvård, utan en stilrenovering. Men det är ju hårklyverier från min sida.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
byggnadsvård i allra högsta grad
Hur är detta byggnadsvård, jag ser bara en väldigt fin totalrenovering i en still som passar in men vad enligt dig är vården i detta.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
T twoody skrev:
Hur är detta byggnadsvård, jag ser bara en väldigt fin totalrenovering i en still som passar in men vad enligt dig är vården i detta.
Men vad tycker du skulle ha gjorts för att det skulle klassas som byggnadsvård? Behålla allt som går? Vi vet ju dessutom inte om han återanvänt gamla grejer han hittat i huset, eller om det ens gått att göra.
 
S johd01 skrev:
Men vad tycker du skulle ha gjorts för att det skulle klassas som byggnadsvård? Behålla allt som går? Vi vet ju dessutom inte om han återanvänt gamla grejer han hittat i huset, eller om det ens gått att göra.
Huset ska väl vårdas och inte totalrenoveras?
Jag kan ha totalt fel men jag ser noll byggnadsvård i mäklarens bilder, och nu kanske det bara är en sälj grej från mäklaren att kalla detta byggnadsvård.
 
T twoody skrev:
Huset ska väl vårdas och inte totalrenoveras?
Jag kan ha totalt fel men jag ser noll byggnadsvård i mäklarens bilder, och nu kanske det bara är en sälj grej från mäklaren att kalla detta byggnadsvård.
Det är ju svårt att dra gränsen, om du köper ett hus från 1600-1700 talet och det har stått öde i 50-100 år kanske det inte finns så mycket att vårda? Nu vet jag inte om det är fallet här dock.
 
Just detta att renovera / restaurera med hantverk, traditionella material, linolja etc. Inte att renovera kortsiktigt är väl byggnadsvård i alla högsta grad. Till skillnad från att göra en snabb stil renovering med Ikea kök och plastfärg
 
  • Gilla
jkm
  • Laddar…
Vädligt fint. Alltid lite svårt att säga hur bra en renovering är om man inte ser "före bilder". Tycker att det verkar vara många detaljer som är original eller åtminstone gamla av den typen som många skulle riva bort och säga att de gick inte att rädda.
 
Jag gillar det skarpt. Tror däremot att gemene man (ink mäklaren) förknippar byggnadsvård med en inredningsstil och enstaka byggnadstekniker inspirerat från sekelskifte och första halvan av 1900talet. Inte specifikt att huset ska vårdas på sånt sätt som det var innan det köptes eller återställas till utseendet det hade när det byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.