Min bror råkade ut för en märklig händelse i helgen när han var ute i vår sommarstuga. Han skulle vattna blommorna utomhus och gick för att sätta på vattenkranen som är uppsatt utanför huset. Han fick då en ordentlig stöt!
Han hämtade multimetern och han och hans sambo mätte då upp ca 140 volt mellan kranen rör och den blöta stenplattan som han stod på.
Han skruvade ut huvudpropparna men mätte ändå upp 140 volt. Ibland även upp till 170v!
Vi ringde då till nätägaren som kom samma dag. Han mätte med sitt instrument mellan den äldre normcentralen (i plåt) och ut till ett jordankare. Även han mätte upp 170 volt. Han hade ingen förklaring men konstaterade att inkommamde kabel behöver bytas.
Någon som kan hjälpa mig att förstå vad det kan vara?
Läste ett svar här i byggahus från den elkunniga Bo Stiltberg i ett liknande case (men inne i huset) att det kan vara avbrott på jordkabeln på inkommande då och att det blir en kapacitiv koppling mellan ledare. Men jag har faktiskt ingen aning om vad som har hänt.. Någon som vet vad som kan ha hänt?
 
  • Användning av multimetrar för att mäta spänningen mellan vattenkran och mark, visar 145,3 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att ta en kabel mellan jorden i centralen och diskbänken eller vattenrören . Allt handlar om olika potentialvärden. Gäller att göra så allt har samma värde. Så kan de byta kabeln senare. Jag hade samma hemma. Visade sig att uttaget till diskmaskinen var ojordat. (Hade gått sönder.)
 
U UlfAr skrev:
Men jag har faktiskt ingen aning om vad som har hänt.. Någon som vet vad som kan ha hänt?
Troligtvis har PEN-ledaren i inkommande matning ärgat av.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
...och detta är då en farlig situation. Kapacitiv koppling eller ej inkopplad skyddsjord ger inte 170 V och kraftiga stötar. Jag hoppas nätägaren kunde bryta strömmen på rätt ställe åt er. Felet ligger före de "huvudproppar" som ni bröt. Har ni fler säkringar tidigare i ledet?
 
Jag hade ca 170 volt i min diskbänk pga ojordat uttag till diskmaskinen. Är behörig elektriker så har rätt bra koll på detta. Så fort jag bytte uttaget slutade det. I mitt fall var det olika potential i vattenrören och elektriska jorden.
Om pen ledaren har gått av så borde all elektronik pajat eller inte alls fungera hos trådstartaren eftersom det inte finns någon återledare. Tror mer på glapp i centralen
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...och detta är då en farlig situation. Kapacitiv koppling eller ej inkopplad skyddsjord ger inte 170 V och kraftiga stötar. Jag hoppas nätägaren kunde bryta strömmen på rätt ställe åt er. Felet ligger före de "huvudproppar" som ni bröt. Har ni fler säkringar tidigare i ledet?
Vi bröt på huvudsäkringarna innan elmätaren, dvs i den gamla gröna plåtlådan i källaren. Så första kopplingspunkten innan nätägaren tar vid. Det som nätägaren gjorde igår var att konstatera samma sak vi konstaterade men kunde inte direkt förklara varför det blivit så. Så han bröt elen i skåpet "ute vid gatan" och förlade en ny temporär kabel ovan jord mellan skåpet vid gatan och fram till vår plåtlåda i källaren. Så han löste det akuta problemet iallafall.
De lovade att återkomma med att gräva ner en markkabel senare i veckan.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Hmm, jag försöker se detta framför mig. Då det inte var ni själva som spänningssatte er PEN/skyddsjord så måste det vara grannen, och då ligger felet ännu tidigare. Men det kanske är en rejäl kabelskada mellan er och skåpet.
 
  • Gilla
Johan Carlbark
  • Laddar…
E Emos skrev:
Jag hade ca 170 volt i min diskbänk pga ojordat uttag till diskmaskinen. Är behörig elektriker så har rätt bra koll på detta. Så fort jag bytte uttaget slutade det. I mitt fall var det olika potential i vattenrören och elektriska jorden.
Om pen ledaren har gått av så borde all elektronik pajat eller inte alls fungera hos trådstartaren eftersom det inte finns någon återledare. Tror mer på glapp i centralen
Du menar att det utan PEN-ledare innan elcentralen riskerar att bli en 400 v krets mellan två faser om det sitter elektrisk utrustning inkopplat?
- Ja, men som tur är brukar vi dra ut de flesta förbrukare under vintern och dessutom har vi inte så mycket elektronisk utrustning i sommarstugan överhuvudtaget. Jag tror det funkar fortfarande, Micro, spis, kylskåp, lampor, etc. Men de bör kanske kollas.. :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, jag försöker se detta framför mig. Då det inte var ni själva som spänningssatte er PEN/skyddsjord så måste det vara grannen, och då ligger felet ännu tidigare. Men det kanske är en rejäl kabelskada mellan er och skåpet.
Ja, det var vad killen från nätbolaget (Ellevio) också trodde. Kabeln in byttes dock av nätägaren för ca 15-20 år sedan. Jag vet inte varför, kanske föll för ålderrssträcket.. Men lite konstigt är det om den redan gett upp kan jag tycka.
 
U UlfAr skrev:
utan PEN-ledare innan elcentralen riskerar att bli en 400 v krets mellan två faser om det sitter elektrisk utrustning inkopplat?
Mellan 2 faser är det alltid 400 volt, men mellan fas och nolla kan det bli upp till 400 volt
 
Vi vet i och för sig inte om det var moder jord eller skyddsjord (PEN) som hade en potential mot N-punkten i transformatorn. PEN kan mycket väl vara intakt här.
 
  • Gilla
UlfAr
  • Laddar…
Fel på jordanslutningen i transformatorn (gissar bara här)?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.