Hela historian luktar illa, men jag minns inte alla turer. Extra illa om det är en kommundirektör inblandad.
 
  • Gilla
Saxsson
  • Laddar…
Tog det sjutton år för ägaren att nästla sig in i kommun? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tog det sjutton år för ägaren att nästla sig in i kommun? :p
Hehe, vem vet, jag kanske läste slarvigt. Eller så var artikeln luddig
 
nimhed nimhed skrev:
Hehe, vem vet, jag kanske läste slarvigt. Eller så var artikeln luddig
Skulle inte förvåna mig, korruptionen i Sverige är skyhög, men det pratas det inte om.
 
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
Men lite mystiskt måste det ändå vara att den enda chansen för svartbygget att stå kvar är en ny detaljplan som dels ändrar gränserna för var man får bygga och hur stort man få bygga, Men vet du vad!!! Det är precis vad den nya detaljplanen säger. Vilket fantastiskt sammanträffande och tur för ägaren!!
 
  • Haha
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
K
Hade varit spännande att få veta vilka kostnader för byggherren detta innebar. Är det en ok idé att chansa och bygga och räkna med att det löser sig en dag?
 
Trägen vinner :)
 
Finns det mer info i ärendet? Varför ändrade kommunen detaljplanen? Känns absurt att ändra detaljplanen för att ett hus bryter mot reglerna
 
Komplicerat ärende, minst sagt .
https://bengtbivrin.wordpress.com/2017/09/19/fakta-om-batviken-planen/

"Kommunens beslutade redan 2001 att tillåta utökade byggrätter"
...
"Vid det planarbetet uppdaterades dock endast planbeskrivningen, inte plankartan"

Så huset 2004 byggdes enligt en ny halvt genomförd plan. Och viktigt
"Liknande bygglov hade tidigare också givits för flera grannfastigheter, över 30 st i *området"


Men en granne reagerade och överklagade just detta hus... sen började allt.
Man väl tolka arbetet med att få planen klar (och alltså huset godkänt) hur man vill, var det personlig fördel, eller att de tog ansvar för en situation de delvis orsakat...
 
Kommunen har gjort bort sig och ändrar istället detaljplanen för att slipa att riva huset och ta den kostnaden.
 
Västaper Västaper skrev:
Kommunen har gjort bort sig och ändrar istället detaljplanen för att slipa att riva huset och ta den kostnaden.
Som jag fattar det var tanken att man skulle ha ändrat planen redan för 20 år sedan, men missade det av någon anledning? Så husen som byggts stämmer överens med den tänkta planen, men planen fanns inte förr än nu...

Man har alltså inte ändrat planen på grund av det överklagade bygglovet, utan planen var att planen skulle ha ändrats redan innan det byggts.
 
Stämmer lite men så blev huset byggt innan planen var klar. En sådan plan som finns där hittar man inte på många ställen i Strömstad utan är speciellt framtagen för att passa detta huset. Så var huset även byggt på prickad mark med en naturlig gångstig i området. De som bor där säger också att huset är fint men passar inte alls in och skymmer många andra hus i området.
 
Västaper Västaper skrev:
Stämmer lite men så blev huset byggt innan planen var klar. En sådan plan som finns där hittar man inte på många ställen i Strömstad utan är speciellt framtagen för att passa detta huset. Så var huset även byggt på prickad mark med en naturlig gångstig i området. De som bor där säger också att huset är fint men passar inte alls in och skymmer många andra hus i området.
Pratar vi verkligen om samma hus? Det hus som tas upp i blogginlägget verkar inte direkt störa någon gångstig, eller kunna påverka någon utsikt mot havet.

Det har fyra hus mellan sig och havet, och ingen direkt "ovanför".
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.