Lite nybörjarfrågor!

Jag är ute och letar efter en 16 till 15 mm (yttermått) övergång i form av en klämringskoppling. Det verkar inte direkt vara standard.. :-/

Är det nån som har koll på vart, om det finns, sådana säljs. Alternativt om någon har några andra förslag. Mina gamla radiatorers anslutning har 16 mm anslutningar som måste klämkopplas på nåt sätt. När det ska dras nya rör så blir dessa 15 mm och jag måste således ha en lämplig övergång mellan dessa två.

En fråga till, om man kollar på måttguiden på rinkaby rör, motsvarar R10 alltså 17 mm utvändigt mått eller tolkar jag tabellen fel?

Tackar på förhand.
 
Det beror väl på vad som är yttermått. Är det yttermått på kopparrör så är
det rakt av (dvs 15m yttermått är DN15) men för en gänga så gäller tabellen
du refererar till. Vad är det som är 16mm ?? är det rördimensionen eller gängan ?
/M
 
  • Gilla
ErikEk
  • Laddar…
Det är rördimensionen som jag refererar till.
När det står R15 så är det alltså 15 mm som det gäller?
 
16 mm är gammal standard på kopparrör. Finns kopplingar att få tag i, men gå till en "riktig" rörfirma. Rinkaby har halvkopplingar för 16, komplettera med en övergång 15mmx15R yttergänga och saken är biff!
 
Om jag förstått det rätt så ska jag ha en 4092 (Halvkoppling 16xR15) och en 3603 (Kläm rak utv 15x15R) från Rinkaby för att klara biffen?

Vad är då 3692 (Förstoring för 16 cu-rör)?

Se bifogad bild. Bakgrunden till det hela är att jag ska isolera invändigt på övervåningen och passar samtidigt på att byta ut rören eftersom de gamla kopplingarna läckor om man ens tittar för hårt på dem. Jag har då tre val

a) Använda de gamla radiatorerna och gamla bottenventilerna (tror det heter så) och göra övergång enligt ovan föreslagna förslag.

b) Använda de gamla radiatorerna och hitta ersättningsventiler. Är det standard på dessa ventiler så de passar mot de gamla radiatorerna?

c) Byta både radiatorer och bottenventiler.

Känns lite onödigt att slänga ut 4 fullt fungerande radiatorer?

Som tur är finns er samlade visdom som kan guida mig rätt i detta svåra läge.  :D

En till liten fundering på sidan om. Vad är för/nackdelar med Pex-slang (rör-i-rör) jämfört mot prisol?

 
  • IMG_0815.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan igentligen inte så mycket om VVS. Men för att undvika missförstånd.

Om jag förstår dig rätt så har du kopplingar på radiatorerna som ansluter mot röret som sticker upp på din bild? Och det röret är 16mm (vilket är en äldre standard för cu rör , före 1973 sa en rörmockare till mig).

Det jag tror du skall göra är att byta själv kopplingen på radiatorn, alltså inte hela "kopplet" med ventil och allt, utan bara själva muttern som troligen är en sk. halvkoppling för 16mm. Dessa finns som 15mm. När det gäller just inkoppling på radiatorer så används ofta inte rörgänga som annara gäller i princip allt oavsett ålder. Utan på radiatorer är det idag iallafall en M22 gänga. Dvs man använder en halvkoppling med M22 gänga. Sådana finns exemplvis hos Sigro internetbutik. Borde finnas hos Rinkaby också, hittar det dock inte där.

Obeservera detta inget jag kan säga att jag vet, men om du lägger ut en bild av radiatorns koppling istället för röret så kanske fler kan bidra med ideer.

Om inget annat fungerar så kan du ju alltid behålla en kort stump 16mm rör. Sätta på en 16mm till 15 mm övergång (dessa finns i en uppsjö av varianter).
 
Så tolkar jag inte bilden (en bild säger ju mer än tusen ord ;-)

Min tolkning är att det är nederdelen som Johan vill byta.
Vad har du för dimension på anslutningen till radiatorn - ser ut som en utvändig
gänga på ventilen... Är denna något man kan hitta så hade jag
valt den lösningen (b), dvs att byta allt utom radiatorn. Då kan du också få termostatventiler.
Är detta enda anslutnignen till radiatorn eller har du två anslutningar ?

/M
 
Det som "sticker upp" går rakt in i radiatorn som skruvas fast med en mutterliknande sak. :)

16 mm är rören som ansluter till slingan i nederkant. Det är bara en (1 st) anslutning till radiatorn och det är den ni ser på bilden. Hålet i radiatorn är, enligt mig, konstigt nog bara ett hål. Antar att det varma vattnet väljer att gå uppåt och det kalla rinner tillbaka uppifrån, åt sidan och ner igen.

Returen till slingan går genom hål i sidan på det korta plaströret som sticker in i radiatorn. Tilloppet går rakt upp.

Att det skulle vara en M22 gänga låter rimligt.

Jag kan komplettera med bilder på radiatorn och lite alternativa bilder på bottenventilen (heter det så).

Jag föredrar också alternativ B.

Tackar för feedbacken så här långt!
 
Ok nu förstår jag. Tror du ska leta på enhålsventil (bottenventil är utloppet från ett badkar tex).

Jag letade några min på www.vvsinfo.se/db (som är en bra start för konstiga sökningar, har även utgångna komponenter).

Prova att leta på ROT ventil.
Jag hittade någon från Markaryds Metallarmatur AB (www.mma.se)
De har tex. en utbytesventil som ser ut att likna din.
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=07/711-121.htm

Det är i varje fall en start (du får kolla dimensioner mm).
Fördelen här är att du kan få en som du sätter termostat på.

Lycka till,

Mats
 
Ett stort tack till alla er som tagit er tid att svara på frågor. Jag letar och lägger upp resultatet i forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.