God eftermiddag!

Jag håller just nu på att hempula en normcentral till min lilla verkstad, avsäkrad 16A 1-fas i garagets huvudcentral, diazed.

Gällande eluttagen: Ledningen från centralen till dosan ska vara 2.5mm, (utanpåliggande EKK, gäller alla ledningar) den förgrenar sig sedan i dosan till 3st 1.5mm som matar varsitt uttag. Är det "fortfarande" OK att säkra med 16A då? Längden från central till dosa är ca 50cm. Längsta ledning från dosa till uttag är 5-6m.

Tanken är ju att man ska kunna dra MAX 16A från alla uttag sammanlagt, men MAX 10A från ett enda, inte alla samtidigt då. Antagligen kommer jag inte kräma på 16A last på uttagen, speciellt inte på sommaren då jag inte har min fina värmefläkt igång. Så det "finns över" till belysning som ligger på 2-3A.

Självklart är det inget fet verkstad, det är min datorreparations verkstad :D
 
Hur ska dosan/förbrukaren veta att den får dra Max 10a? 2.5 hela vägen på 16 ampere om jag fattat det rätt
 
Han som ansluter förbrukarna får tänka till lite :cool:. Men nu har jag massa EKK 1.5mm liggandes och inte så mycket 2.5mm. Ett vanligt shucko är väl inte lämpat för mer än 10A endå.
 
16A är max. För övrigt så 2,5 kvadrat rakt över.;)
 
Samma area hela vägen.
 
El-Datornörd skrev:
Jag håller just nu på att hempula en normcentral till min lilla verkstad, avsäkrad 16A 1-fas i garagets huvudcentral, diazed.
Ska du installera en ny normcentral eller pular du i en befintlig?
Var kommer 1-fas in i bilden?
Om det är 50 cm till en dosa från denna central, varför inte 3 separata 10 A-grupper till varsitt uttag i stället för denna dosa?
 
Jag tolkar det som att han sätter in en ny normcentral som matas enfasigt från en befintlig diazed avsäkrad där med 16A... Men jag kan tolka det fel...
 
Du kan använda 1,5 mm på en 16A säkring
 
Alfredo skrev:
Jag tolkar det som att han sätter in en ny normcentral som matas enfasigt från en befintlig diazed avsäkrad där med 16A... Men jag kan tolka det fel...
Du tolkar det rätt!

Om det är 50 cm till en dosa från denna central, varför inte 3 separata 10 A-grupper till varsitt uttag i stället för denna dosa?
Den tanken slog mig nyss, tror jag kör på den lösningen istället
 
Letni skrev:
Du kan använda 1,5 mm på en 16A säkring
Det här kanske du skulle lägga ut texten lite om. Det är möjligt att det under vissa omständigheter går, men vad har vi för grund att tro att de omständigheterna är uppfyllda här?
 
Letni har FEL lyssna inte på hans råd, man kan under speciella förutsättningar säkra 1,5 med 16 A MEN det är undantag. Det normala är 1,5mm2 och 10 A inget annat.
Man byter INTE aria på ledningen den bör om möjligt vara samma hela ledningens sträcka.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Letni har FEL lyssna inte på hans råd, man kan under speciella förutsättningar säkra 1,5 med 16 A MEN det är undantag. Det normala är 1,5mm2 och 10 A inget annat.
Man byter INTE aria på ledningen den bör om möjligt vara samma hela ledningens sträcka.
Det är jag medveten om, bra att du påpekar det.

Okej, då ska man inte byta area på kabeln mitt i allt. Då lagrar jag det på hårddisken och kör en annan lösning. Antagligen den som Bo föreslog:
Om det är 50 cm till en dosa från denna central, varför inte 3 separata 10 A-grupper till varsitt uttag i stället för denna dosa?
Tack för eran tid och ni ser mig nog igen (y)
 
Ett av de där "16A på 1,5mm2"-undantagen är om man har 16A säkring och sen ett motorskydd ställd på lägre ström. En motor som drar klart under 10A kontinuerligt kan behöva 16A eller mer säkring - men det räcker ju att ledningarna klarar den kontinuerliga förbrukningen, att dra mer under några sekunder är ingen fara.

Det finns också undantag från "1,5mm2 = 10A, 2,5mm2 = 16A"-tumregeln i form av om kablarna går helt utanpåliggande så att de kyls bra o.s.v., då kan 1,5mm2 kanske säkras 13A eller liknande, men det är bara dumsnålt om det rör sig om en nyinstallation med som mest något dussin meter kabel.


Kör du på flera separata grupper, 10A per grupp.

Glöm inte jordfelsbrytare! För en datorverkstad så kan det kanske vara läge med två jordfelsbrytare, en för "prova-meka-dona"-maskiner och en för "stationära burken som används som dator snarare än mekas med" + belysning?

Om det bara blir t.ex. tre grupper, och du inte handlat grejerna än, så kanske tre personskyddsautomater är en bättre idé istället för en/två jordfelsbrytare + tre automatsäkringar. Då får varje grupp sin egen kombinerade jordfelsbrytare+automatsäkring.
 
Det bör väl sägas att under de givna förutsättningarna här (utanpåliggande kabel och antagandet att den har normal kylning, dvs inte i en bastu) så har Letni rätt, dock emot praxis. Nu är det inte relevant då det är 10 A till i uttagen om är avsikten här, dvs tre separata 10 A-grupper.

Det ter sig dock väldigt märkligt med en enfasmatad normcentral, speciellt då avsikten är att använda flera av de uttag som centralen ska mata samtidigt. Om nu matande diazedcentral är full, går det inte att knö in en liten 4-modulers kapsling bredvid som tillåter en trefasmatning av den nya normcentralen? Då kan uttagen läggas på varsin fas som tillåter att du tar ut 10 A från varje uttag samtidigt.
 
Kör du på flera separata grupper, 10A per grupp.

Glöm inte jordfelsbrytare! För en datorverkstad så kan det kanske vara läge med två jordfelsbrytare, en för "prova-meka-dona"-maskiner och en för "stationära burken som används som dator snarare än mekas med" + belysning?

Om det bara blir t.ex. tre grupper, och du inte handlat grejerna än, så kanske tre personskyddsautomater är en bättre idé istället för en/två jordfelsbrytare + tre automatsäkringar. Då får varje grupp sin egen kombinerade jordfelsbrytare+automatsäkring.
Det är ett mycket trevligt tips! 1st enfas jordfelsbrytare har jag på lager som självklart ska användas. Personskyddsautomat för varje grupp är ingen dum idé, men det får nog bli lite längre fram i tiden eftersom att jag har allt annat redan.

Det händer ju lite då och då att en gammal dators nätaggregat lider av kortis eller jordfel, fast kortis är nog vanligare.

Det ter sig dock väldigt märkligt med en enfasmatad normcentral, speciellt då avsikten är att använda flera av de uttag som centralen ska mata samtidigt. Om nu matande diazedcentral är full, går det inte att knö in en liten 4-modulers kapsling bredvid som tillåter en trefasmatning av den nya normcentralen? Då kan uttagen läggas på varsin fas som tillåter att du tar ut 10 A från varje uttag samtidigt.
Tyvärr finns det bara 1-fas matning till garaget, matas direkt från mätarskåpet, det är lite dumt för då blir det lite svårare att ev. dra in 3-fas.

Det är bara på vintern som det ev. kan bli lite problem på grund av värmefläkten, men jag tror att jag klarar mig, vi får se :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.