Hej alla. Jag håller på och bygger nytt rum. Ström till det rummet hade jag tänkt använda en befintlig 16A säkring till. Den är inte i bruk längre för vi hade den till en bubbelpool.

Min fråga är nu. Det sitter 16A säkring i centralen och det är 2,5 framdraget till kopplingdosan. Kan jag använda den till vanliga strömuttag och lamputtag? Eller ska jag byta till 10A säkring?
 
Du får säkra dem 16A, men om du inte behöver det så är det inte fel att skruva i en 10A säkring (det är ju enkelt i en diazedcentral). Det minskar risken för överlast (Vanliga Schuko-uttag är godkända för 16A, men de håller inte för det i långa loppet).

Nu spelar det i de flesta fall ingen roll eftersom man sällan drar så mycket ström under lång tid i ett vanligt bostadsrum (var skall man göra av värmen?). Men om du måste byta en dvärgsäkring så hade jag kanske struntat i det.

(Nu kommer många att flika in att den "ska" säkras 16A eftersom säkringen bara skall skydda kabeln, och även om det är formellt korrekt, så köper jag inte det resonemanget fullt ut.)
 
Om du ska dra nya kablar från kopplingsdosan måste det vara 2,5 mm² om du vill behålla 16 A säkring. Jag hade bytt till 10 A, det finns ingen anledning att ha högre.
 
Fast om TS blandar och ger, dvs fortsätter med 1.5mm2 från sin 2.5mm2 och därför säkrar 10A så måste detta framgå tydligt och permanent, så att ingen i framtiden ser 2.5mm2 och tror att 16A går bra. (Om det inte är omöjlig dragning så hade jag i så fall faktiskt dragit om...)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Han har automatsäkring, antingen drar du ut kablaget och drar in 1.5kvadrat, men jag skulle sätta in en 10A automat och köra på det befintliga.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Han har automatsäkring, antingen drar du ut kablaget och drar in 1.5kvadrat, men jag skulle sätta in en 10A automat och köra på det befintliga.
Ja, jag läste ju inte titeln ordentligt... Båda dessa är bra tips.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast om TS blandar och ger, dvs fortsätter med 1.5mm2 från sin 2.5mm2 och därför säkrar 10A så måste detta framgå tydligt och permanent, så att ingen i framtiden ser 2.5mm2 och tror att 16A går bra. (Om det inte är omöjlig dragning så hade jag i så fall faktiskt dragit om...)
Självklart ändrar man samtidigt arean på gruppen i gruppschemat.
 
Tack för alla svar och känns bäst att byta till 10A. Att dra om 2,5 går inte för den går från ena sidan i huset till andra.
 
Müssli Müssli skrev:
Självklart ändrar man samtidigt arean på gruppen i gruppschemat.
1) Ingenting är "självklart"
2) Beroende på status på gruppschemat så kan det behövas annan/bättre märkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.