Det är dags att dra in rör i det nykaklade badrummet och både vatten och värme kommer att komma i form av 15 mm kopparrör. Därför behöver jag en 16 mm kakelborr - något som visade sig svårt att hitta till rimligt pris!

Var köper man en tillräckligt bra men ändå inte tokdyr kakelborr i 16 mm? Jag hittar enstaka hålsågar i proffskvalitet som kostar massor. Annars finns det bara koniska borrar som t.ex. Clas Ohlsons variant, dock känns den lite oseriös.

Vad ska man använda? Jag har tidigare provat med vanliga SDS-borrar utan slag men det är ändå lätt att kaklet spricker.
 
Insåg samma sak så bla därför skaffade jag för något år sedan en Dremel Trio som karvar ut valfria hål i kakel bla.
 
Vad kör du med för skär/borr då du ska göra större hål i kakel med en Dremel? Jag har aldrig använt modellen Trio - vad är skillnaden jämfört med deras vanliga modeller?
 
Anders Johansson skrev:
Vad kör du med för skär/borr då du ska göra större hål i kakel med en Dremel? Jag har aldrig använt modellen Trio - vad är skillnaden jämfört med deras vanliga modeller?
Finns en hel del på YouTube och man måste se det på film för att förstå principen.
tex
http://www.youtube.com/watch?v=nljQ-sGW2x4&feature=youtube_gdata_player
 
Intressant maskin! Frågan är hur mycket man kommer att använda den bara.

k_anka - Det finns diamantborrar i 15 mm att köpa hos t.ex. kakelaffärer. De kräver kylning (doppa i vatten ofta) och har nackdelen att de saknar centreringsborr. Jag skulle inte köra på en satt och infogad platta utan borrmall och det kan vara svårt att få till.

Det enklaste är nog den komiska borren du länkade till. Eftersom hålet blir koniskt krävs det att du har lite marginal och kan täcka över hålet med t.ex. blandarfästet - för att ett 15 mm rör ska komma igenom blir hålet ett par mm större på framsidan.
 
ullberg
I den dimensionen tycker jag det borde gå att få tag på något för en rimlig peng, för alla små hål i kakel använder jag Bosch Multi Construction, trots att den ser ut som en vanlig betongborr märker man att det är allt annat när man kör den (givetvis utan slag) i kakel. Jag har en sats som jag inte tror var så väldigt dyr, även om den förstås kostade en del.

Jag var just inne på bosch hemsida för att hitta namnet och då verkade det tyvärr som att den bara görs upp till 14 mm, men precis intill fanns det en "expert for ceramics" som gjordes i 16 mm, den är säkert inte gratis på hyllan i en svensk bygghandel (jag har jobbat i en sådan och vet vilka marginaler man kan ha, och har, på tillbehör till elverktyg), men på toolstop kostar den 70 kr, säg att det blir det dubbla i sverige då, fortfarande helt ok tycker jag.

Jag vet inte om det är vanligt med att ha denna på hyllan, men det är inga problem för butiken att beställa den åt dig (och det finns säkert många andra leverantörer som gör liknande)

/U
 
S
varför duger ej koniska borr då även proffs använder dom ibland
 
ullberg
SBH skrev:
varför duger ej koniska borr då även proffs använder dom ibland
Är det inte precis tvärt om, eftersom man inte är proffs behöver man ännu bättre verktyg ;)

Jag håller med om att koniska borrar är ok, men deras huvudsyfte som jag ser det är att kompensera för att man inte ska behöva ha med sig ( / hålla rätt på) alla storlekar. Ska man göra flera lika stora hål (som jag förstod TS) tycker jag det är betydligt enklare med en specifik produkt.

/U
 
Jula säljer diamant håltagare. Tyvärr inte i just 16mm dim. De har dels ett set med 3 olika, största 9mm, dels en enkel på drygt 25mm.

Jag har använt 25mm typen, den skär helt fantastiskt i kakel o klinkers, inte dyr heller kostar några tior.

Nu vet jag inte vad du skall ha just 16mm till. Mne om det är ett elrör på 16mm som skall igenom, så hde jag nog gjort ett 25mm hål, och satt fog runt.
 
S
så klart att det funkar med andra borrar. jag tänkte bara billigt.
det finns små diamant "dos"borr.
privat vet jag ej var ni kan köpa.
dom har haft på clasohlson
 
Redigerat av moderator:
Clas i sjön har ju ett underbart kakelborr, hittas här. Iofs är det 18mm kommer du ut med ett rör antar jag att du även kör en täckbricka eller liknande?
 
Redigerat:
Perfekt mystack! Konstigt att de inte hittade 18 mm-borren du länkade till när jag var inne på Clas Ohlson!

Det gäller främst rören till duschblandaren som ska igenom väggen och där täcker brickan mer än väl 18 mm hål. Det är bara bra att ha lite glapp till rören som är 15 mm. Däremot hade det blivit lite häftigt med den 25 mm hålsåg som hempularen tipsade om.

Nu ska det borras!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.