Status
Tråden går ej att kommentera.
V. 10. 2011.

Spännande vecka igen.

ÄTA B1005, golvvärme i garage. Avtalat pris ca 5500kr. Nu var fakturan/specifikationen på över 23000kr!
Jävligt bra uppskattat pris Tunsta...!! Lägger man på 15% (praxis på uppskattat pris) hamnar man på 6300kr, inte på några jävla 23000kr.
Har inte fått den reviderade betalningsplanen jag bad om.
Tur att själva bygget - utförandet i alla fall flyter på och fungerar, för allt som har med priser och uppgifter att göra blir bara fel.
Ifrågasatte priset, bl.a. pga att jag såg att han hade höga priser på materialet. Dyrare än om jag själv köpt ut från Ahlsell....
Nicklas kollade och sedan var priset drygt 18000kr. Fortfarande för mycket.

Fick svar från Västkustvillan om målning. Grundas 1 gng och strykes sedan 2 ggr. Den är skyddsmålad med alkydfärg från fabrik. Fick även uppgifter om det FTX aggregat dom levererat.

Mailade Bengt på Västkustvillan angående den faktura vi fick i förra veckan för kranmontering av garage. Det skall ingå 3h för själv monteringen. Avtäckning och avlastning av annat skall Västkustvillan stå för, har de själva sagt. Nu fick vi en faktura på montering på 2h. Då skulle monteringen ha tagit 5h.
Västkustvillan hävdar att kranbilen höll på mellan kl. 06.00 och 12.30 på torsdagen den 17:e feb. Det blir 6,5h. Dom har dragit bort 1,5h för avtäckning och avlastning av andra byggdelar. återstår 5h, varav 3h ingår.
När jag tittat tillbaks på mina foton ser jag att det inte stämmer alls.
Jag var på plats ca 07.30. Då var endast 2 paket avlastade. Jag gissar på att han började vid 07.00. Mina snickare höll på att spika syll då jag kom dit. Kl. 08.10 lyftes första väggelementet på plats. Detta har jag på bild. När jag var tillbaks sedan på bygget före kl. 12 hade lastbilen redan åkt. Jag har foton från efter klockan 12 men före kl. 12.30 som visar att lastbilen inte finns kvar på tomten då.
Gissningsvis började han 07.00 och åkte ca 11.30. Vilket ger 4,5h. Avdrag minst 1,5h för avtäckning och avlastning av annat.
Jag vet att han lade tid på att lasta av annat än på montering av väggelement och takstolar under tiden 08.10 och 11.30. Det syns på en bild att det ligger en massa andra saker/lådor under väggarna.
Dessutom sade chauffören på morgonen att han hade andra byggdelar på bilen som han skulle leverera till en annan plats. Dessa grejer gjorde att han fick delvis lasta om, på "min" tid. Vilket jag knappast skall bekosta! Chauffören frågade mig på morgonen om jag visste vart stället låg som han skulle till sedan. Jag lovade att ta med en utskrift från Eniro kartor vid lunch. Men när jag var tillbaks på lunchen, hade han redan åkt.
Så jag har begärt att dom inte skall fakturera mig något alls. Det är rent bedrägeri att försöka ta betalt för detta!

Har upptäckte många fler felaktigheter nu. Det är MYCKET SOM INTE STÄMMER!

1. Golv övre plan garage saknas.
2. Altanens dubbeldörr skulle ha handtag på båda dörrbladen, var inte så, vi fick sedan beställa till det.
Och betala mer....
3. Enligt säljaren skulel det vara frostat glas i ytterdörrarna. Det var det inte...
4. Badkar saknas.
5. Badkarsblandare saknas.
6. Hål för yttre belysning sitter fel. Sitter på olika höjd.
7. Fel i badrum för duschen.
8. Fel pris på garderober.
9. Skadat handtag fönster garage.
10. Fönster tvättstuga skadat
11. Fel höjd på öppningen mellan entré-kök, skulle vara lika som mellan vardagsrum-tvrum.
12. Enligt ritning limträbalk, ändrades till stålbalk.
13. Bygglovshandlingarna kom inte i tid, blev lovade dessa innan semestern, men de kom i augusti.
Då hade man inte gjort de ändringar vi bad om. Flytta 2 dörrar bla. Däremot hade de ändrat hela köket,
gjort wc/dusch större, ändrat en massa andra konstiga saker!!!
14. Reviderade bygglovshandlingar kom inte rätt utförda. Dessutom hade man slopat städskåpet helt sonika...
Fult gjort.
15. Ej rätt projekterat för vattenutkastare, blir en konstig rördragning nu.
16. Tomrör för yttre belysning är draget ner till en apparatdosa för vägguttag vid golv. Istället för
kopplingsdosa ovan fönster. Inte så jävla bra. Mycket dumt faktiskt....
17. Felritat VA (KV och VV). De hade ritat in kopplingar i en vägg som inte fanns!!
18. Apparatdosor vid ytterdörrar sitter på fel höjd. Apparatdosa för köksfläkt (ej monterad enligt handling
fel i höjd- och sidled). Samtliga apparatdosor för väggutag fel på övre planet fel; det var fel antal
rör utdragna. Dessutom fick en dosa bytas helt och hållet då det var fel sort. Bild finns även på detta.
Fel höjd dosor över köksbänk som dessutom har fel antal rör (rör saknas) för att kunna dra ihop elen där.
19. Västkustvillan hotar med jurister, åtal etc om vi inte betalar fullt pris för ett inte rätt levererat hus....
20. Västkustvillan bluffakturerar, tänker på de 2h för kranmontage.
21. List mellan klinkers i hall/entré och trägolv i kök saknas. Skulle ingå enligt säljaren.
22. Golvspån för våtrum. Inte tillräckligt många levererade.

finns mer också....

Skickat enlinjeschema till ETEAB ochritningar och uppgifter på vitvaror etc.

Besiktningen på fredagen gav mig rätt i stort sett på allt jag påpekat!!
Besiktningsmannen höll med om att det finns många brister i handlingarna. Samtliga brev som Västkustvillan skickat ut saknar datum. Flera mått saknas. Oklart vad som ingår, det finns luckor mellan ritningar och beskrivning, dubbel information finns också.

När jag kom hem på fredagen hade vi fått ett brev från Byggjuridiska Byrån, detta pga att vi bestridit akturan från Västkustvillan då det finns en massa fel och vi tycker att vi inte borde betala fullt pris då.
Telefonnumret i brevet går till en kvinna i Åsele... Det är fel datum på fakturadatumet. jag letar upp firman via Eniro, hittar den och ringer. numret har upphört och hänvisning saknas!
Hittar på gubben på namnet och att han bor i Göteborg, han är 69år gammal! Gå i pension!!
Ringer hanom, han har dålig mottagning och lägger på! Sedan går han inte att nå.
Snyggt Västkustvillan, mycket snyggt!

Slutbesiktning satt till 16:e maj. Ja 2011.

Lite bilder från veckan:

img_1429_140130349.jpg

img_1431_140130475.jpg

img_1433_140130515.jpg
 
G
Det blir ingen Västkustvilla för oss... Inte efter att ha läst det här iaf. Jag är så glad att du skriver det du/ni är med om i den här resan. Det ger oss väldigt mycket. Många tankar och funderingar om hur man vill ha det och vad man ska tänka på när man bygger eget.

Jag hoppas att allt går bra och att ni kommer trivas i ert hus när allt är över! :)

/Terés
 
Jag kan inte direkt rekommendera dem. Det finns jättemycket luckor mellan katalogsritning, utskickad bygglovshandling och deras beskrivning. Omöjligt exakt att veta vad man köper på de premisserna. Kom ihåg att skriva upp ALLT som sägs och begär att få det skriftligt.

Tack. Ja, målsättningen är ju att det skall bli bra, ändå.
 
P.s. min blivande granne berättade att hans kompis byggde med Västkustvillan och Conny (säljaren) 2007. De har inte löst sina tvister än.... Han följde min blogg, och sade att det var precis som med hands kompis. Kändes kul att få veta. Not.
 
G
Jaha, då kan vi stryka ännu en husleverantör från vår lista...

Stå på dig!

/P&J
 
Jag skulle också kunna punkta upp 100 anledningar till att INTE välja västkuststugan!

Lycka till med eländet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.