Hej!

Jag har köpt en varmvattenberedare där tanken från början var att ta hjälp av hantverkare. Den hjälp jag fick var att en vvs-are kom förbi med pex-slang samt lite kopplingar för att jag själv skulle koppla samman. Det fanns ingen som hade tid innan semestern.

Nu till frågan..
Jag har en 15x2,5mm pex som ska in i en beredare med 22mm anslutning. Jag tycker inte att det ser riktigt ut och det känns som att det antingen saknas något eller att jag fått fel saker. Det ni ser på bilderna är en 22mm mutter, övergången, en klämring samt en stödhylsa. Om jag försöker sätta in bitarna som det ser ut nu så bottnar allt och det går inte att få på gängorna.

Är det någon på forumet som förstår sig på detta?

//Magnus
 
  • 15x2,5mm pex-slang kopplad till en 22mm mässingsmutter och övergång mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEX-slang kopplas till varmvattenberedarens 22mm anslutning med mutter och klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en vit pex-slang och en 22mm mässingsmutter ovanpå en varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Står det vatette på förminskningen 22x15?
 
Krilleman
Och nu ser jag även att du använt konan utanpå förminskningen. Det är fel.

Förminskningen ersätter konan!
 
Det är precis vad som står. Allt känns rätt men jag ska få dit muttern. Är det meningen att den ska kliva över den vatette-delen?
 
Krilleman
Du har fått fel prylar.

Vatettes förminskningar passar inte i andra kopplingar. Dom är mycket längre och bottnar därför.

Köp Conex förminskning 22x15 istället så blir det rätt och tätt!
 
Redigerat:
Krilleman
(y)
 
Det slutade med att jag monterade vatettes förminskare ändå. Jag fick på 3/4 varv och drog efter det med skiftnyckeln. Först klickade det till precis som om gängorna hoppade men det var istället slangen som låstes fast. Blev bra till slut. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.