vilket min ni måste ha haft när ni såg topicen :D

Jo, jag och en bekant har ett projekt på gång för våra verksamheter. Vad tror ni materialåtgången blir om man ska gjuta en källare på 26m x 20m (520kvm) 3m högt. gjuta golv, sen mura med leca ytterligare 6m ovan mark samt gjuta en golvplan där i mellan.

totalt 3 våningar, 3m vardera varav ena är källarplan. Tanken är väl att vi tänkt göra det själva och ta in expertis vid behov. d^_^b Det ska heller ej vara några bärande väggar utan det blir pelare 30cm x 30cm var 4-6meter ungefär.

vi leker bara lite med tanken och vill få fram materialkostnad samt lite bra att tänka på osv, tillex hur tjock ska plattan/mellanvåningarna vara? någon som gjort liknande projekt här som man kan prata med?

tack för erat svar

mvh
 
Är du säker att det inte är en industrihall du är ute efter? Betydligt billigare och snabbare att bygga.
 
Jag har ingen aning om vad du ska ha för verksamhet.
Men jag vet om min grannes verkstads/snickeri lokal på 220 kvm i 2 plan byggd 1960 med bärande väggpyloner i cement. 2 äldre bröder ( en kvar vid liv) gjöt allt detta med 2 st tre fas tombola som gick i skift dag och natt. Golvet på övervåningen är av samma kvm som bottenplattan givetvis, men stöttas med tre pelare (40 * 40 cm tjock) golvtjockleken 21 cm. Vet ej om armeringstätheten/dim.
Imponerande är det i alla fall?!
 
Alltså 220 kvm/plan. tot 440 kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.