Vi bytte fönster i vår kåk byggd 1977. Originalfönstren satt i med 2-glas kassetter. De flesta punkterade och otäta karmar. Jag hade tätat invändigt med skumgummilister och tejp över alla springor.
Vi bytte fönster under februari till PVC med tre-glas. Vi bytte även fyra gamla fönster i sovrum och matrum mot dubbla altandörrar istället, även de PVC med tre-glas.

Vi har bergvärme med vattenburen golvvärme i hela huset.

Under december och januari fick vi ha tre oljefyllda radiatorer på 700 W styck som uppbackning för att hålla tempen på 20 grader utöver bergvärmen. Efter fönsterbytet kunde vi stänga av dem direkt.

Jag har loggat temperatur ute (dock ej vind) och får ett medeltal för en månad före fönsterbyte på 3437 kWh. Efter fönsterbytet med samma temperaturer ute och 21 grader inne hamnar vi på 1976 kWh. Vi har alltså dessutom höjt innetemperaturen med en grad!

Det är ju smått otroligt! :)

Mvh,
Anders
 
Trevlig matematik!
 
Inte pjåkigt alltså (y)
Nu kan ni sova gott (jag är övertygad om att man sover extra gott när man lyckas göra besparingar på el!) och varmt..


Vi lejde ut omkittning av fönsterna förra året och tätade med gummilist innan de skulle sättas tillbaka.. (hus från -75) vet inte vad det gjorde för elförbrukningen direkt, men ur bekvämlighet så höjdes mysfaktorn hehe.. inte alls lika dragit längre så vi fick nog en grad varmare inne bara av det (dvs vi har inte ställt om bergvärmepumpen nått).. men jag gillar värme, nu är de skönt inne! :D

Förresten, får man vara så fräck att fråga vad ni fick ge för ett fönsterbyte? (gjorde ni det själva eller lejde ni ut?) och hur många fönster har ni? (ok om du inte vill skrika ut det här, men man kan ju alltid fråga hehe)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Jo, det är ju trevligt men räknar man på att fönstren kostade närmare 100.000 kr samt att besparingen är som störst då 1500 kWh (=vinter) så är det ganska många års återbetalningstid ändå... fast tänker man på miljön är det ju förstås en stor skillnad! :)
 
Snigla skrev:
...
Förresten, får man vara så fräck att fråga vad ni fick ge för ett fönsterbyte? (gjorde ni det själva eller lejde ni ut?) och hur många fönster har ni? (ok om du inte vill skrika ut det här, men man kan ju alltid fråga hehe)
Vi betalde totalt 140.000 kr efter ROT för "helmontering". Material var dryga 100.000 kr.

16 fönster och 7 dubbla altandörrar och en enkel altandörr. Allt i PVC och tre-glas. 7 av fönstren är 190x180cm stora med självtvättande utsida.
Tre av de dubbla altandörrarna sattes in istället för gamla fönster så där tog de upp hål i väggarna också (betong hus).
De återställde alla fönstersmygar invändigt (puts) samt bytte alla plåtbleck och foderbräden utvändigt.
Det var Fönstermäklaren i Uppsala som gjorde jobbet.
 
Tackar! :)

Är ju fullt medveten om att våra fönster inte håller i all evighet heller (vi är två hus på gatan som inte bytt än..). Men vi räknar med att de iaf håller 5 år till nu (med omkittning, tätningslister, ommålning och så)..
 
Hur stort är huset?
 
Enk Projektet skrev:
Hur stort är huset?
214 kvm suterräng med ca. 40 kvm under mark som "källardel".
 
Låter konstigt...ett hus byggt -77 med bergvärme borde verkligen inte göra av med 3437kWh på värme i månaden i Stockholm.....har fönsterna stått öppna?
 
Enk Projektet skrev:
Låter konstigt...ett hus byggt -77 med bergvärme borde verkligen inte göra av med 3437kWh på värme i månaden i Stockholm.....har fönsterna stått öppna?
Ja, man kunde ju tro det... Fönstren var väldigt otäta och det drog något vansinnigt på golven. Det som gör den stora skillnaden var att vi måste ha tre stycken el-radiatorer (totalt 2,1 kW) för att överhuvudtaget orka upp till 20 grader inomhus med de gamla fönstren.
El-radiatorerna kunde stängas av direkt när vi hade nya fönster inne så den förbrukningen är ju också borta helt.
 
En liten input sådär i förbifarten.. när vi snackar drag.. jag nämnde för grannen att det alltid var så kallt vid diskbänken när man stod och höll på.. de sa att det var samma hos dem.. tills de hade bytt balkongdörren bredvid bänken. Efter det hade dom aldrig problem med kalla golv i köket..(och värsta dragigheten försvann direkt) - trots att de tyckte den va tät! Men de kanske fyllde på med mer isolering kring nya karmen eller nått också.. vad vet jag.. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.