Vem av dem bör man sätta in idag om man tänker 10-tals år framåt i tiden? Båda storlekarna torde finns under en överskådlig tid men vart tror ni utvecklingen kommer att gå? Om jag måste byta blandare om ca 15 år vilka av 150 eller 160 tror ni har bäst sortiment att välja mellan?
 
Krilleman
150 är den europeiska standarden som smygit sig in på den svenska 160 marknaden, så om du vill tänka 10-tals år frammåt sätter du in en 150cc men varför tänka så långt bort i tiden när mattson har 160cc??? d^_^b
 
krilleman_215 skrev:
150 är den europeiska standarden som smygit sig in på den svenska 160 marknaden, så om du vill tänka 10-tals år frammåt sätter du in en 150cc men varför tänka så långt bort i tiden när mattson har 160cc??? d^_^b
Jo en Mora eller Mattson blir det men jag ville bara höra hur ni resonerar.. d^_^b Jag bygger ju nytt så 150 eller 160 kvittar. Dock vet man ju aldrig hur resonemanget går i framtiden när Mora och Mattson kanske är de enda som har någon enstaka blandare i 160 cc? :(
 
Krilleman
Enstaka? Hitta en blandere från mattson som är 150cc! Oras är väl dom som drar det tunga lasset med 150cc...

Dessutom sker tillverkningen av FMM och Mora i samma fabrik! Har själv kommit över FMM Origo tvättställsblandare med Mora-märkning. Utlands-serie tydligen... Samma blandare men sjukt mycket billigare!

Köp det du tycker 150 eller 160 kommer inte spela någon roll dom närmsta 20 åren!
 
Någon som har en uppfattning om det är 160 cc eller 150 cc blandare som används mest vid rena nybyggen?
 
På papperet så är 150cc Svensk standard sen vi gick med i EU och du ser ju själv hur lite som ändrats. Men förvånadsvärt många flerbostadshus byggs med 160 mycket för att det är praktiskt att hela fastighetsbeståndet har samma standard. Konkurrensverket har haft åsikter om 160cc när det är föreskrivet, att det är konkurrenshinder. Alla har givetvis 150cc-blandare som säljer nån annanstans. Ostnor (FFM&Mora) säljer ju ändå för säkert 300milj utanför Sverige.
Även villatillverkarna kör mest 160cc fortfarande. Så Krilleman har rätt, det spelar ingen roll närmsta 20 åren.

Personligen tycker jag 160 är en rejälare lösning med rejälare muttrar på brickan, säkrare mot "skit bakom verktygen" om man säger så. Men 150cc är snyggare, försiktig så du inte drar sönder dem bara. Men det är mest rörmockare som är så klantiga ;-)
 
Mikael_L
Jag planerar att sätta just cc160 i nybygget nu. Men jag har haft samma funderingar som dig.

Vill man botanisera rejält bland designblandare av alla europeiska fabrikat, eller få bästa valmöjligheterna i Rusta eller Ö&B -butikerna, typ, så borde väl cc150 vara det bästa valet, antar jag.

Men vi som är tveksam till billiga blandare från div obskyra inköpsställen och samt helt iskalla till hårt designade prylar tycker det passar bra att gå på gammal (beprövad ! :x) standard.
 
Krilleman
På dom felsta nybyggena/reniveringarna skulle jag spontant säga att rörisen gör som man alltid gjort, 160cc...

Sen finns det en gamal sägen att VVS:are är den svåraste yrkesgruppen att ändra på sig och lära sig nya saker... Kan ligga något i det! (Med viss självinsikt) :wow:
 
Med tanke på utbudet hade jag absolut satt 150 cc. Eller varför inte inbyggnadsblandare?
I mitt nya hus blir det nog 180 eller 200 cc :)
 
  • Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Har själv kommit över FMM Origo tvättställsblandare med Mora-märkning. Utlands-serie tydligen... Samma blandare men sjukt mycket billigare!
med tanke på priser för det udda måttet 160 cc som gäller endast i Sverige så skulle jag välja europeisk standard 150cc. Man vet ju inte hur snabbt tillverkningen flyttas ut och cc160 blir bara en belastning och en dyrare kortserie tillverkning för en liten marknad som Sverige är. Urvalet kommer att minska i framtiden om man väljer cc160 idag, tror jag
gaia.
 
  • Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Mikael_L, vilket cc valde du till slut? :)
 
Mikael_L
160, jag vågade inte bli internationell ... ;)
 
Kunde tänka mig det! Verkar vara vanligare hos varuhusen, om man t ex köper på Bauhaus när det är kampanj... Tack!
 
Det har ingen större betydelse. Fmm t ex har både 150 och 160 cc blandare. Det är lite lurigt det där med två standarder. Jag brukar få be kunden bestämma sig för vilken blandare de vill ha, tidigt i byggskedet, så de inte kommer sen och vill ha något som inte passar.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.