Hej!
vi ska bygga ett enkelt trädäck på cirka 90 kvm som ska gå runt vårt hus. Bredden är 2 meter på bägge långsidorna (huset är ungefär 13 meter långt) och sedan en yta på cirka 50 kvm på kortsidan.
tomten är helt platt, men marken har dålig bärighet så vi behöver smälla upp 32 plintar för att stödja däcket rejält. har pålat hela huset också pga dåliga, leriga jordförhållanden.
hantverkaren ger mig ett pris på 150 000 kr inkl moms, då ingår i o f s ett staket som jag inte vill ha, men det är i alla fall vansinnigt mycket utanför min kalkyl.

har ni tips på hur det här kan bli billigare (andra hantverkare, egna kalkyler, allt är av intresse för att jag ska kunna hitta en rimliga prisnivå)? det är på tok för dyrt för mig, skulle vilja lägga mig halva kostnaden, max!
/hantverkarnas drömkund
 
Vilket material ska det vara i däcket, vanlig trall eller?

Mycket är förstås arbetskostnad så är du beredd att jobba själv (och utnyttja några polare...) så kommer det bli väldigt mycket billigare. Materialkostnaden för vanligt trallgolv är runt 100 kr/m2 (finns billigare). Om du dubblar detta så täcker du även in reglar och skruv. Osäker på om du kan använda färdiga plintar eller om du måste gjuta egna.

Finns många byggbeskrivningar på detta så det finns goda förutsättningar för att göra det själv. Är du osäker så kan man ju använda en hantverkare för att snickra ihop regelkonstruktionen och själv lägga dit golvet.

Vill du ändå låta hantverkare göra rubbet så ta in flera offerter. Ibland så kan anbuden variera väldigt mycket.
 
hej och tack för tips.
i offerten ligger 50 000 kr + moms som arbetsmaterial och 70 000 kr + moms som arbetsinsats och maskinhyra.
tror att de 32 plintarna tar en del tid att göra.
riktpriset på 200 kr per kvm för reglar och trall var bra att ha, tack!
 
Plintar är inte så svårt egentligen. Endera färdiga eller papprör som man fyller med betong. Hålen gör man enklast med en speciell borr (om det inte är alltför stora stenar), kostar runt en tusing att hyra.

Frågan är också om du verkligen behöver så många plintar. Med bärlina skruvad i huset (plattan) och en plintrad nästan längst ut borde det räcka med en plint varannan meter.

200/m2 är en grov uppskattning och beror väldigt på materialval, dock funkar det ganska bra. Man kan också notera att det motsvarar ungifär vad enklare marksten kostar.
 
thedoveboes skrev:
hej och tack för tips.
i offerten ligger 50 000 kr + moms som arbetsmaterial och 70 000 kr + moms som arbetsinsats och maskinhyra.
tror att de 32 plintarna tar en del tid att göra.
riktpriset på 200 kr per kvm för reglar och trall var bra att ha, tack!
Vi skall göra en altan på ~70 m2 i vår/sommar (snickra själv).
Har begärt in offerter från ett gäng brädgårdar, och det verkar landa på ungefär 25kSEK inklusive allt (reglar, trall, gjutrör, betong, spik, skruv, beslag och hela baletten). Detta inkluderar ett räcke med profilerad "luta-sig-mot-när-man-tar-en-pilsner-överliggare". Nu blir det nog iofs iaf delvis annan golvbeklädnad eftersom delar av altanen kommer att dubblera som "entregång" - här vill vi ha ett hållbarare material änn tryckt virke.

Jag har sett på forumet att en gängse rekommendation är att köpa beslag, skruv, spik etc. på Biltema. Räknade på detta och döm om min förvåning när jag kunde konstatera att den lokala träaffären (som jag hittills haft uppfattningen att det är en dyr affär) endast låg 500 spänn över Biltema. Jag antar att det då handlar om välkända märken på skruv och beslag till skillnad från Biltema. Blir knappt någon förtjänst att åka in till Biltema trots att det inte är särskilt långt (strax utanför Göteborg).
 
hej och tack för infon!
mina egna fortsatta efterforskningar verkar göra att man hamnar, som ett annat svar skrev, på cirka 200 kr/kvm med reglar, trall, beslag mm, dvs ungefär 18 000 -20 000 kr för mig. För dig skulle det bli 14-15 tusen med samma logik. är det ungefär där du skulle landa om du inte förstärkt din gång och inte haft ett "pilsnerräcke"?

har nu konfronterat hantverkaren, så vi ska ta en ny diskussion i o m att jag inte är beredd att betala så mycket.
håller även på att ta in en offert där en annan firma ska få göra infästning, plint och regelverk och jag själv lägger på däcket. ska bli intressant att se vad den hamnar på.

 
Nja, 25000 är för 70 m2 altan med tryckt trä som golv. Iofs innefattar detta även lite verktyg och så, så säg 20 - 22 kSEK.

Iofs så minskar kostnaden något om jag räknar bort räcket, men inte särskilt dramatiskt.

Dock skall golvet mönsterläggas (1/3 i 45 grader, en tredjedel rakt, sista tredjedelen i -45 grader. Mellan varje av dessa ytor så lägger jag två rader av bredare trall (28x145 i st f 28x95)). Ev går vi upp till 34x95/145 om vi väljer tryckt. Detta leder till lite större virkesåtgång och fippligare regelverk.
Dessutom måste jag lägga både bärlina och reglar i samma plan vilket antagligen ger en större åtgång av beslag och skruv/spik.

Men, det kan ju också vara så att du hittat en billigare leverantör av virke.
 
jag har bara kollat leverantörer på nätet, och det är Byggmax som anger 11 kr löpmetern och att det går cirka 8 meter per kvadratmeter. har inte gått in och kollat kvalitet i större utsträckning, tänkte ta en sväng i helgen till några brädgårdar i stockholmsområdet.
 
Även om man väljer ett relativt dyrt ställe som Beijers så hamnar man iallafall kring 100kr/m2 ovasett om man väljer 28x95 eller 28x120. Köper man så mycket som 90m2 ska man ha rejäl rabatt på dessa priser och det kan man mycket väl få även hos t ex Beijers. Och då finns det ju ställen som förmodligen är billigare...

Kostnad för plintar beror ju lite på hur långa du behöver, men jag tror inte du ska behöva ge mer än ca 5000 för detta. T ex så kostar papprör och betong till en enmetersplint runt 150 pix. Kommer inte ihåg just nu vad färdiga kostar.

Kostnad för staket beror ju väldigt på hur staketet ser ut.
 
Ett tips till: välj skruv av bra kvalité, helst med torx. Du kommer inte att ångra dig! Skruvade 500 skruv i ett grövre tak nyligen och slet inte ens ut ett bits och inga "släpp" heller! Du kommer att skruva många fler skruv än så... ;)
 
Hej,

Jag byggde ett lika stort trädäck med reling/staket, dock med ett stort skärmtak i ena ändan och en pergola i den andra. Materialet gick på 50,000 kr (valde då bästa kvalitet på skruv samt vaxad trall). Vi gjöt också 32 plintar vilket tog ca 1 timme per plint. Totalt tog arbetet ca 300 timmar i anspråk

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.