T
Jag har ett hus från 70-talet, har rivit upp en vägg och tänkte bygga om och bygga ut de befintliga tele-uttagen till nätverksuttag istället.

Problemet är att att befintliga rör och dosor (både tele och el) verkar vara av en annan standard, 15 mm istället för 16. Vet inte om det är vanligt förekommande, men hur löser man det?

Att skarva på ett 16 mm-rör på 15 mm eller att trycka in ett 15-rör i en 16-dosa går ju att lösa med en vanlig skarv och lite eltejp, men hur gör man om man ska åt andra hållet, dvs om jag vill dra ett nytt rör från en gammal dosa? Den lär ju spricka om jag försöker tvinga i röret...
 
Om du ändå öppnar väggen så mycket att du kan komma åt att sätta i nya rör så kan du säkert byta dosan också, klart enklast.

Det var den normala dimensionen på den tiden, vet inte när man bytte.
 
T
Just den dosan jag vill skarva på är lite svår att byta utan att börja riva i reglarna, och hålet är för stort för en ROT-dosa. Fast det kanske går ändå.

Det finns inga 16-15-övergångar?
 
Har precis renoverat och mött samma "problem".

Det går att trycka i 16 rör i 15 dosor. Dock kommer man inte helt in. Ungefär halvvägs. Spricker gör de inte. Plasten i dosorna är ganska flexibel.
 
Lättast är att lämna någon dm 15-rör i 15-dosan och sedan skarva på 16-rör med en 16 mm skarvmuff.
 
värm lite med värmepickan i änden på 16-röret så går det lätt in i 15-stosen, obs värm inte så det blir för mjukt och deformerar sig bara.
 
  • Gilla
HenrikNo
  • Laddar…
Och fasa av kanten på röret.

Protte
 
Finns det inte övergångsmuffar från 15.2mm till 16mm att få tag i? Jag fick använda såna för ca 5 år sedan när jag va på en renovering, dom som låg där va nog ifs inte dagsfärska utan låg mest å dammade igen på en hylla, så det kanske inte alls går att få tag i idag?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.