En lååååång vinter som ännu inte känns riktigt slut ens i södra Sverige..
Om 2 veckor ska dubbdäcken vara bortplockade och ännu har knappast någon vågat byta till sommardäck.

Kan vi räkna med fullständig kaos på våra däckverkstäder dagarna innan?

Man får ju köra med dubbdäck om det är vinterväglag, men förhoppningsvis så har vi inget sådant 16Apr.
Kommer Polisen ha jätterazzior mot dubbdäck då eller kommer dom se mellan fingrarna någon vecka till?

Själv har jag bokat in byte 13 Apr.
 
Tur man kör odubbat, men det är väl lika bra att byta i dagarna och låta bli att köra om det snöar =)

Jag skulle tro att de flesta poliser kommer se mellan fingrarna.
 
Lustigt att det är olika böter när man kör på fel däck ??
Ej använt vinterdäck när det krävs 1200kr i böter
Körning med dubbdäck under otillåten tidsperiod 500kr i böter.
Nja får byta till sommardäck på en av bilarna ialla fall.:)
 
Skillnaden är väl att sommardäck på vinterväglag är farligt för andra.
 
L-Bror
Ska till att köpa nya sommardäck till den 15 april och kan inte låta bli att fundera på vilka det är som köper däck hos Vianor eller Däckia. Fyra nya märkesdäck monterade på fälgen och sedan på bilen kostar mig 3700 hos Bythjul.com. Vianor vill ha 4964 och då får jag sätta på dem själv på bilen. Däckia vill ha 5724 och även där får jag bara sommardäcken inkastade i skuffen. Exakt samma däck men över 2000 spänn i skillnad.

Snö och is har äntligen försvunnit hos oss nu och jag hoppas vi slipper mer av detta tills nästa vinter.
 
Roligt då man pendlar och åker tidigt
:)
 
Micro skrev:
Lustigt att det är olika böter när man kör på fel däck ??
Ej använt vinterdäck när det krävs 1200kr i böter
Körning med dubbdäck under otillåten tidsperiod 500kr i böter.
Nja får byta till sommardäck på en av bilarna ialla fall.:)
Det är väl 500 Kr för varje dubbdäck under otillåten tid.
 
Vet faktiskt inte om det ät böter för varje däck....läste detta på http://korkortonline.se/fakta/boter/
Om det är böter per däck så borde det vara 1200 för varje sommardäck också under vinterperiod...:(
 
thomas33 skrev:
Det är väl 500 Kr för varje dubbdäck under otillåten tid.
Nej 500:- är böterna oavsett antal däck.
 
Ifjol blev jag stoppad ett par veckor efter förbud, polisen frågade om jag visste att det var dags att byta och jag svarade "ja men jag tycker det är för tidigt än" och dom höll med och skickade iväg mig utan böter.
 
Själv har jag vinterdäcken på så länge det är nödvändigt, hemma på gatan är det 3 cm packad snö och is som inte lär smälta bort i första taget om det inte kommer rejält med regn och plusgrader. I natt hade vi -12 C

Ronneby, Blekinge - inte Riksgränsen :(

´/S
 
De odubbade vinterdäcken får i år rulla minst en månad extra då de nu är 5 år och nere på 3mm innan de kasseras.
 
Lite surt då jag har dubbat på båda bilarna.

Och som det ser ut nu så är det minusgrader när jag åker till jobbet och när min fru åker hem från jobbet.

Känns inte bra att behöva slänga på sommarsulorna om det skall fortsätta vara minusgrader. Blir som att åka skridskor.

Dock brukar det inte vara några problem, blev stoppad för 2 år sedan när jag inte hade bytt, då jobbade jag natt och det var ett par minusgrader varje natt. Polisen bara vinkade förbi mig.
 
Kör tvärs över hela landet var och varannan vecka. Har dubbarna kvar denna resa men det kändes onödigt faktiskt. Lite slirigt vid utfarten från en mack vid J-kping men i övrigt väldigt torrt på vägarna. Men kommer det nederbörd så kan det snabbt bli riktigt halt än så länge. Har egen däckförvaring så jag kommer inte att vara med och kaosa hos däckverkstaden. Skall dessutom åka utomlands så det kanske inte blir nya sulor förrän i slutet av April.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.