140 kvadrat nybyggd enplansvilla + 20 extra yta i garaget. Golvvärme som drivs med jordvärme. Hushåll med 2 vuxna. Normalt brukande med dusch disk tvätt osv.

Vad kan elkostnad / drift dvs en total kostnad bli per månad?
 
Jag skulle tro att du kommer rätt långt med ett snitt på 1.500kr/mån för driften i det huset. Det beror lite grann på vad "normalt brukande" är, lite grann på hur mycket fönster huset har, om man har en häftig utebelysning eller kanske anser att man kan ha en smärre maskinhall med datorer stå igång dygnet runt.

En kostnad som däremot ingen brukar prata om, men som jag tycker man skall vara medveten om, är underhållskostnaden. I ett nybyggt hus är det inte så mycket som går sönder på en gång, allt är ju nytt. Men efter 10-15 år så brukar många vilja tapetsera om, vitvarorna börjar kännas gamla och skraltiga och huset behöver målas om. Efter ytterligare 10 år kommer det riktigt tunga utgifter när kök, badrum och värmepump behöver bytas ungefär samtidigt som taket behöver ses över, och det är dags att måla om igen. Sätt av 2-3.000kr/månaden för sådant också, för du kommer att behöva pengarna, förr eller senare.
 
Swetrot har en poäng där - sen om man kallar det drift eller investering eller vad man nu lägger det under...

Jag tror också att det snarare än 10 år handlar om 5 års cykel på saker som tapeter, färg, gardiner osv - iaf OM man har pengar till det :)
Vitvaror nuförtiden håller sällan 20 år heller. Dom är förvisso billigare i inköp, men dels är kvaliteten inte lika bra, och dels så kommer det mycket nya finesser/användbara saker samt nyare vitvaror med ännu lägre energiförbrukning snabbare -så snarare 10-15 år på dessa skulle jag vilja påstå...

/K
 
Pratar man just ENBART uppvärmning, så skulle jag gissa på att det går åt ca 6-8000 kWh per år. Hushållsel 5-8000 kWh.
Sen har du vatten, ca 2-3000 kr per år, sophämtning ungefär lika mycket.
 
Tack alla. Självklart har jag med lite underhåll också. Ville ha svart på vitt vad enbart driften blir. 1500-2000 höftar vi till med då.

När jag smäller upp ett hus blir det inga nya tapeter eller annat tjafs på minst 10år :)
 
Visst du, det trodde inte jag heller för fyra år sedan, nu är det dags o renovera det vi redan renoverat en gång.. :p

Glöm inte försäkringar: 500 i månaden.
 
Lustigt!

Ska bygga ett 140 kvm etagehus och satt i helgen och gjorde en ungefärlig månadskostnad. Hamnade då på ca 14000:- per månad men det är inkl. alla utgifter förutom mat mm. Ränta räknat på 2 miljoner och dagens ränta, amortering (500:- så att det finns med iaf), el, vatten, sophämtning, försäkring, försäkring bil, extra utgifter bensin (längre resa), busskort, fastighetsskatt, A-kassor, Telefon, bredband, TV, TV-avgift. Kommer inte ihåg allt nu men det var nog det mesta med där. Servicen på bilen kom jag på nu att vi missat.

Vi har lägre kostnader idag i lägenheten men kommer lägga undan det som skiljer upp till 14000:- för att "prova på" att ha samma utgifter som i huset.
 
Glömde säga att elen har jag snott rakt av från morsan. Hon och hennes bastutokiga finne till man bor i ett tvåplans 70-talshus med fönster från samma tid så vi kommer förmodligen kunna kapa på den kostnaden. De har jordvärme och elkostnader på ca 20000:- per år.
 
Jag insåg precis att vi betalar ca 5000 kr / år för vattnet. 18.5 kr/kbm + 1731 i fast avgift.
 
Niteowl skrev:
Lustigt!

Ska bygga ett 140 kvm etagehus och satt i helgen och gjorde en ungefärlig månadskostnad. Hamnade då på ca 14000:- per månad men det är inkl. alla utgifter förutom mat mm. Ränta räknat på 2 miljoner och dagens ränta, amortering (500:- så att det finns med iaf), el, vatten, sophämtning, försäkring, försäkring bil, extra utgifter bensin (längre resa), busskort, fastighetsskatt, A-kassor, Telefon, bredband, TV, TV-avgift. Kommer inte ihåg allt nu men det var nog det mesta med där. Servicen på bilen kom jag på nu att vi missat.

Vi har lägre kostnader idag i lägenheten men kommer lägga undan det som skiljer upp till 14000:- för att "prova på" att ha samma utgifter som i huset.
Intressant. Det är nyttigt att fundera igenom sina utgifter och spåna högt. Då kommer man ofta på saker man missat.

Det där med att "prova på" var riktigt smart! Har gjort en liknande sådan förändring en gång och det var bara några månader i början jag reagerade sen var man "van" med sin nya ekonomi.
 
Vad menar du med "drift"? Tänker du även kostnad för försäkring, obligatoriska besiktningar, avfallshantering, komponentbyte (lampor & filter & sånt) och reparationer?

En stor del av driftkostnaden i en villa är rörlig i två parametrar : el och uppvärming (kyla om sådan finns) påverkas dels av det oftast rörliga enhetspriset på energi, dels av förbrukningen. Förbrukningen i sig påverkas av externa faktorer som genomsnittstemperatur utomhus och av interna faktorer som husets brukande. Detta gör det notoriskt svårt att jämföra driftkostnad mellan år och mellan hus. De riktvärden man får bör därför tas med en stor nypa salt.

Vad gäller underhållsavsättning så är ca 20 000 kr/år ett intervall som ofta används. Tror konsumentverket rekommenderar något i den stilen.

En annan tumregel är att man skall räkna med att på 50 år har man fått återinvestera halva produktionskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.