Hej

Totalt okunnig om verktygen men ganska händig och gör gärna enkla grejer själv så jag tänkte installera fresh 80 tilluft på egen hand och tänkte då köpa ny borr/skruvdragare när jag ändå är i farten.

Har svårt att motivera att mitt hobbyskruvande kräver maskiner i mångtusenkronors klassen så kollar på gröna bosch, ryobi eller nåt sånt för dryga tusenlappen då denna hålsågning nog är det tuffaste den kommer behöva göra i mitt fall.

Räcker 14,4v maskiner till att borra med hålsåg 86mm i ett normalt trähus?
Kan till och med en ännu mindre modell typ AEG BS12c räcka till för just detta?
 
En 14,4v maskin av vettigt märke klarar det ju bra, bs12:an blir för klen.
Men eftersom du håller dig i dom lägre prisnivåerna så kanske en 18v vore bättre då billiga maskiner oftast är svagare än dyrare i samma voltklass.
 
Jag skulle nog i ditt läge titta på en nätdriven borrmaskin. Nätdrivna borrhammare brukar ge mycket vridmoment per krona. Att de dessutom går att ha till diverse betongborrning och blandning av fix och liknande är ju en trevlig bieffekt.
 
Den borde funka bra, räkna dock inte med att slipmaskinen duger till något vettigt.
 
Näh :) har 2 nätdrivna sådana så den blir mest på skoj.
 
Verkar också bara vara 1 batteri med,värt att tänka på. Det blir ju stillestånd i arbetet när du måste ladda batteriet. Men å andra sidan kanske du inte har så bråttom så du kan vänta =)
 
Kevin tack för input.

Har letat upp detta kit istället, blir nog det som får följa med hem, samma skruvdragare + cirkelsåg + 2 st batterier. 1799 istället för 1999 känns väl som en hyfsad deal allrahelst som slipmaskinen i första paketet känns överflödig?

http://www.bauhaus.se/ryobi-skruvdragare-cirkelsag.html
 
Betr. cirkelsågen i Ryobipaketet:
Om man är högerhänt så är klingan på fel sida om maskinen. Man håller arbetsstycket och kapmojängen i vänster hand och sågen i höger hand. Då blir det en vinglig historia att hantera om klingan sitter på maskinens vänstra sida. Att man skall kunna se klingan är nonsens. Med ordentlig styrning behöver man inte se klingan. Det är under alla omständigheter inte lämpligt att svänga med en handklinga. Om den dessutom går på batteri är det inte möjligt.
 
Mitt användande av cirkelsågen skulle väl handla om att kapa till en MDF skiva lite då och då. Det kanske den är ok till?

Eller är det första paketet mer prisvärt? Sticksåg behövs ju alltid (min är paj) slipen är överflödig då jag har 2 nätdrivna redan..1 batteri.

Cirkelsåg har jag ingen men hade väl tänkt att köpa en framöver ändå och så är det ju 2 batterier i bauhauspaketet?
 
mattiasp skrev:
Betr. cirkelsågen i Ryobipaketet:
Om man är högerhänt så är klingan på fel sida om maskinen. Man håller arbetsstycket och kapmojängen i vänster hand och sågen i höger hand. Då blir det en vinglig historia att hantera om klingan sitter på maskinens vänstra sida. Att man skall kunna se klingan är nonsens. Med ordentlig styrning behöver man inte se klingan. Det är under alla omständigheter inte lämpligt att svänga med en handklinga. Om den dessutom går på batteri är det inte möjligt.
Ska man såga av en remsa på tex en stor MDF skiva och styra med parallellanslaget så är ju inte den felvända sågen helt tokig, men för alla andra fall är det rent farligt, inte blir det hellre bättre av att klyvkniven saknas.
 
Vad är klyvkniv?
 
Har googlat så nu vet jag.
 
Nimajneb skrev:
Ska man såga av en remsa på tex en stor MDF skiva och styra med parallellanslaget så är ju inte den felvända sågen helt tokig, men för alla andra fall är det rent farligt, inte blir det hellre bättre av att klyvkniven saknas.
Ja, det är sant. Jag brukar faktiskt såga vänsterhänt i de lägena. Mina handcirklar har klingan på höger sida av sågen.
 
mattiasp skrev:
Ja, det är sant. Jag brukar faktiskt såga vänsterhänt i de lägena. Mina handcirklar har klingan på höger sida av sågen.
Gör samma sak själv, då snittet är enkelt att köra så tycker jag set är ok att köra bakvänt men i princip för allt annat så är det vansinnigt med klingan på fel sida om man är högerhänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.