Har kollat en del på skruvdragare nu. Har fastnat för en Dewalt DCD780C2. Typ.

Efter att ha kollat på specifikationerna så har jag noterat att Dewalts 14.4 V är ungefär lika starka som 18 V. Dessutom blir jag osäker om jag behöver 1.5 Ah eller 3.0 Ah.

Vad ska man egentligen välja? 14.4 V eller 18 V? Och behöver man verkligen 3.0 Ah för hobbybruk, t ex skruva gips?
 
  • Gilla
Mr.Jenkins
  • Laddar…
Det räcker med 14,4 volt.
 
För hobbybruk skulle jag rekommendera ett 10.8v kit med borrmaskin och slagskruvdragare. Typ Makita LCT204. jag har både ett kit med 18v skruvdragare/slagskruvdragare och ett kit med 10.8v slagskruv/skruvdragare. Jag använder nästan aldrig 18v skruvdragaren (slagskruvdragaren åker fram ibland) nu när vi är klara med de mesta av renoveringen, utan det är 10.8 kitet som gäller. Det är mycket smidigare maskiner och kraften räcker gott och väl till för behovet för en normal hemmapulare.
 
Tack för svar!

Dock har jag fortfarande lite dålig känsla för hur länge 1.5 Ah räcker. Kollade lite tester, men i dessa räckte ett batteri till allt mellan 75 och 300 skruvar. Onekligen viss skillnad när man ska skruva gipsskivor.
 
Jag har en Dewalt DCD730C2 med 14.4v och 1.5 aH. DÅ jag ansåg att när jag behöver mer kraft, då tar jag till sladdmaskiner.

Hur länge den orkar? ptja.. skruvade trall i somras och det tog väl 1 timme med konstant skruvande innan jag behövde byta batteri.
 
Köpte en 18v bosch med 1,3Ah batterier i somras och för trallskruv stämde siffrorna på antal skruv per laddning väldigt bra (160 st 6x60mm). Jag drog i något kortare skruv men i gengäld gick det lätt att dra i en ask om 250 st på ett batteri.
 
Kör en Makita 18v med 3Ah batteri, om den kör slut är det ändå dags för en paus :)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
För vanligt hemmapul med lite skruvande och borrande så räcker det med 14,4 V, ska det borras något grövre så åker 18 V borrhammaren fram, eller en sladdmaskin.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.