Höll på att göra rent väggen med en trasa bakom tvättmaskinen, och när jag var i närheten av de utanpåliggande varm/kallvattenrören kände jag ett bekant pirr i fingrarna.

Fick tag i en multimeter och mellan plåten på tvättmaskinen och diskbänken är det 130V. Något får mig att ana att det inte är så det ska vara… Bryter jag strömmen till tvättmaskinen försvinner spänningen.

Hur illa är det? Är det ett fall för elektriker? Kan man utesluta att det är tvättmaskinen som är problemet? Vad bör man göra som nästa steg?



Tack på förhand.
 
  • Multimeter används, förmodligen för att testa tvättmaskin eller elektrisk komponent. Verktyg, hushåll, reparation, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du mäter mot jord i uttaget, vad får du för spänning då? En orsak skulle kunna vara att det saknas jord till tvättmaskinen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du mäter mot jord i uttaget, vad får du för spänning då? En orsak skulle kunna vara att det saknas jord till tvättmaskinen.
JA! Det var anledningen! Fantastiskt. Tack.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tommty
Varför saknades jord i uttaget?
 
Tommty Tommty skrev:
Varför saknades jord i uttaget?
Tvättmaskinen satt temporärt i ett uttag där kåpan var borta = kom inte kontakt med jord.
 
  • Ledsen
-MH- och 1 till
  • Laddar…
A
Är det någon som kan förklara på ett bra sätt hur denna 130V potentalskillnad uppkommer och varför det blir just den siffran. Kan inte riktigt visualisera hur det går till.
 
Tvättmaskinens elektronik kan ju ha någon form av störningsfilter på nätsidan, sitter oftast ett par kondingar mot jord från fas/nolla bl.a.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Tvättmaskinens elektronik kan ju ha någon form av störningsfilter på nätsidan, sitter oftast ett par kondingar mot jord från fas/nolla bl.a.

A avh67f skrev:
Är det någon som kan förklara på ett bra sätt hur denna 130V potentalskillnad uppkommer och varför det blir just den siffran. Kan inte riktigt visualisera hur det går till.
Hej avh67f:
Figuren nedan visar hur ett EMC-filter kan se ut.
Det sitter kondensatorer (Cy) av samma storlek från fas till skyddsjord respektive från nolla till skyddsjord.

Om skyddsjorden uteblir, då bildas en spänningsdelare med halva fas-nollaspänningen på skyddsjord.

En apparat med jordad kontakt testas i ett jordat uttag, och är avsedd att anslutas till ett jordat uttag vid användning.
Elektriskt schematiskt diagram som visar komponenter och anslutningar för en last, inkluderar kondensatorer, motstånd och jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.