Eluttag och strömbrytare med öppet kopplingsschema, synliga ledningar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla här, nedaför brytaren sitter ett 220 uttag som funkar, mäter jag i strömbrytaren så har jag 220 mellan brun och blå men mäter jag mellan svart (tändtråd) och blå så har jag 130 volt, i båda lägen( av och på) .Varför blir det så? alltså mellan nolla(blå) och vänstra skruven så är det 220 som det ska, men mellan blå och högre skruven så är det 130 volt...............Och givetvis är det 130 volt upp i lysrörsarmaturen och det funkar ju inte
Kan oxå tilllägga att dom andra 4 hålen är tomma så det är bara dom här två som det satt skruvar i,
 
Redigerat:
tommib
Svårt att svara på utan att veta hur det är kopplat uppåt. Spontant ser det konstigt ut att obruten fas och tändtråd ligger på skruvarna bredvid varandra.

Kan du ta bild på hela kopplingen i strömbrytaren och i dosan som matar detta samt lysrörsarmaturen?
 
Det är precis så enkelt som det kan bli, blå nolla, brun fas, gul/grön skyddsjord. Brun övergår till svart i brytaren och blir tändtråd. i lysrörsarmaturen finns endast blå grön/gul och svart tändtråd.


måste väll va nåt skumt med brytaren eftersom det är 130 volt när den både är av och på. kanske har försvunnit nån skruv som ska sitta in nåt annat hål.......
 
Strömbrytaren är köpt på biltema
 
tommib
Ta loss strömbrytaren och resistensmät mellan anslutningarna med brytaren i avslaget resp tillslaget läge (eller slå av gruppen och resistensmät)

För att få 130V så åstadkommer du antingen en spänningsdelare någonstans (t.ex. genom seriekopplad last) eller så har du kapacitivt kopplad spänning som du mäter och ingen kontakt alls genom brytaren. Har brytaren några andra anslutningsskruvar?
 
Eluttag med en skruv kopplad till terminalerna märkta "1" och "L".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektrisk dosa där skruvarna märkta '1' och 'L' är kopplade, osäkerhet kring ompositionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk koppling med två skruvanslutningar märkta 1 och L hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 och L är kopplade nu, det är dom enda skruvarna som finns, ska man ta isär och placera om dom, jag antar det, men vart sätter man dom
 
jag byglade över dom två skruvarna med en tråd bit och då fick ja ju 220 volt.
Detta är en exakt likadan så det är ingen skruv som har försvunnit
 
Redigerat:
Brytaren sknar nog skruvar det ska vara minst en till uppe
 
Nej, jag har köpt fem på biltema, dom ser ut sånna här, om det nu inte är fel på allihop
 
tommib
Vad händer när du mäter över denna? Alltså resistensmäter? Om du får oändlig resistens i avslaget läge och något lågt, i ligan milliohm, i tillslaget läge så fungerar brytaren. I så fall, byt ut insatsen i den du har på väggen så har du i alla fall uteslutit den som felkälla. Ännu hellre, mät på den du har på väggen. Min gissning är att brytaren är defekt. Andra alternativet är att du har en dålig koppling någonstans (som utvecklar värme och är en brandfara). Har du dubbel- och trippelkollat alla kopplingar?

Jag förstår inte vad du menar med bygla mellan, i vilket läge gör du det och var mäter du då?
 
S
Men den var iallafall billig! :)
Var glad att det är ett sånt här fel den här gången, nästa gång kanske det glappar och börjar brinna.
 
bygla var väll fel ord kanske, men jag tog en kabel på 2 cm, skalade båda ändarna och höll ena änden på ena skruven, och andra änden på den andra skruven, så att brun och svart(tändtråd) fick kontakt med varandra, och mätte upp vid lysrörsarmaturen och då var det 220 volt, därför måste ju brytaren va kass.
 
S
fender stratocaster skrev:
bygla var väll fel ord kanske, men jag tog en kabel på 2 cm, skalade båda ändarna och höll ena änden på ena skruven, och andra änden på den andra skruven, så att brun och svart(tändtråd) fick kontakt med varandra, och mätte upp vid lysrörsarmaturen och då var det 220 volt, därför måste ju brytaren va kass.
Japp, brytaren är kass. Ofta när man mäter på tändtråden i en frånslagen brytare får man ganska hög spänning ändå, men du fick ju aldrig 230 så då är det ingen tvekan om saken.
 
I
Det står ju att brytning/slutning är mellan L och 1. Är det inte det så måste brytaren vara kass. Förstår jag det rätt leker du med spänning på, något man aldrig gör. Du har ett universalinstrument förmodar jag, då du mätt upp spänningen, så varför inte använda det.:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.