I dessa tider har jag funderat på att köpa ett enkelt paket för att ladda ett 12V batteri, att ha om nödfall uppstår. Finns mycket tillbehör att skaffa som går att driva på detta. Men eftersom jag får solceller installerade på taket inom kort så undrar man ju givetvis om det går att koppla in en regulator för 12V ”vid sidan om” växelriktaren, så att bägge kan utnyttja solcellerna på taket? Då slipper jag ju sätta upp en panel bara för mitt 12V-batteri
 
Inte riktigt svar på frågan men det borde vara enklast och billigast att koppla en batteriladdare 230-12v
 
Du nämner inte vad för växelriktare du kommer att ha.

Om det till solcellsanläggningen är Fronius Symo Gen24 växelriktare, då är det ett speciellt uttag, kallat PV-point på den som medger 1-fas 230 Volt upp till 3,3 kW.
Då har man nödström från det uttaget, när elnätsbolag har sina elabrott, men bara dagtid då ljust ute och solcellerna kan producera.

Har du till solcellsanläggningen bara vanliga växelriktare t.ex. SMA, Fronius Symo 10.0-3-M, när dit elnätsbolag har strömavbrott då fungerar inte solcellsanläggningen och du har ingen ström i huset.

Sedan finns det så kallade fullback-up solcellsanläggningar, som då har lagringsbatteri och reservkraftsomkopplare(för att på säkert sätt koppla bort elnätsbolagets elnät). Då producerar solcellerna och du har då ström i huset som vanligt, även när ditt elnätsbolag har sina strömavbrott. Givetvis kan du inte driva huset på batteriet mer än några timmar. Men beror på batteristorlek.

kalmar tobbe,
Jag förstår din ide, om att tappa av ström från solcellerna på taket och leda till en omriktare DC-DC till 12 Volt.
Det finns nog sådana omriktare eller vad de kallas, likström 1000 Volt till likström 12 V, som du endast startar när ditt elnätsbolag har sina elabrott. Kolla om inte Victron har sådana!
 
Redigerat:
tttomten tttomten skrev:
Inte riktigt svar på frågan men det borde vara enklast och billigast att koppla en batteriladdare 230-12v
problemet är ju att behovet först uppstår om elnätet går ner och 230V försvinner. Innan dess går det givetvis att ha en tex CTEK-laddare inkopplad.
 
A Arnodt skrev:
Du nämner inte vad för växelriktare du kommer att ha.

Om det till solcellsanläggningen är Fronius Symo Gen24 växelriktare, då är det ett speciellt uttag, kallat PV-point på den som medger 1-fas 230 Volt upp till 3,3 kW.
Då har man nödström från det uttaget, när elnätsbolag har sina elabrott, men bara dagtid då ljust ute och solcellerna kan producera.

Har du till solcellsanläggningen bara vanliga växelriktare t.ex. SMA, Fronius Symo 10.0-3-M, när dit elnätsbolag har strömavbrott då fungerar inte solcellsanläggningen och du har ingen ström i huset.

Sedan finns det så kallade fullback-up solcellsanläggningar, som då har lagringsbatteri och reservkraftsomkopplare(för att på säkert sätt koppla bort elnätsbolagets elnät). Då producerar solcellerna och du har då ström i huset som vanligt, även när ditt elnätsbolag har sina strömavbrott. Givetvis kan du inte driva huset på batteriet mer än några timmar. Men beror på batteristorlek.

Jag förstår din ide, om att tappa av ström från solcellerna på taket och leda till en omriktare DC-DC till 12 Volt.
Det finns nog sådan omriktare eller vad de kallas, likström 1000 Volt till likström 12 V, som du endast startar när ditt elnätsbolag har sina elabrott. Kolla om inte Viktron har sådana!
sungrow sg12
 
Skaffa en UPS istället. Den är alltid laddad och går att ta med sig om det nu skulle vara så.
Här är den jag köpte för att i första hand säkra fiberbox och router/wifi vid strömavbrott. Den har USB-utgång för laddning av mobiler mm.
https://www.webhallen.com/se/product/325782-APC-BACK-UPS-850VA-BE850G2-GR
UPS-enhet (APC BACK-UPS 850VA) med flera uttag och USB-port för laddning, använd för att säkra elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
classeklas,
den makapären du visar bild på, drivs inte den på 230 Volt? Har elnätbolaget sitt strömavbrott har man ingen el i huset och då går inte den makapären särdeles länge, gissar jag, någon timma?

Däremor har man solcellspaneler på taket, har man en "generator" som går så längre det är ljust. kalmartobbe tänker vid strömavbrott nog på att ha fast inkoppling på en solcellspanel-sträng (där likspänningen kan variera från ca 100 - 1000 Volt) och med en apparat omvandla till 12V och ladda ett 12 V batteri.
 
Hur länge UPS:en beror på vilken last den har påkopplad. Det går ju ha den i beredskapsläge utan några förbrukare anslutna och sedan koppla in det som behövs. Personligen tror jag inte på solcellsspåret. Hur lång tid tar det att ladda ett någorlunda tomt bilbatteri 12V 70Ah med solceller på taket i november till januari? Mina solceller ger inte så många kWh under den perioden. Sverige ligger dumt till med säsongsvariationerna på solinstrålning. Sen är det så som standard att solanläggningen stängs ju ner vid strömavbrott så då behövs det (väl) extra funktionalitet för att stödja ödrift.
 
classeklas,
Den burken du kallar USP, det står inget i specifikationen om att det finns något batteri i den.
Så fort man bryter 230 Volt till den, upphör den väl att fungera. Det nämns inget i specifikationen vad det är för utspänning på den, bara att det finns 8 kontakter, men inget nämns vad det är för typ av kontakter och vilken spänning på de kontakterna.

Jag tror inte det är bra att ha ett nästan tomt bilbatteri stående, förstörs det inte då?

Solcellspanelerna på taket kan man inte stänga av, därför kan man alltid få ut likström från en solcellspanelsträng så länge det är ljust ute. Det behövs inget 230 V elnät eller 400 V elnät för att få ut ström från solcellspanelsträngen. Men det kanske inte finns likströmsomvandlare från ca 100 - 1000 V till likström 12 V.
 
Redigerat:
Classeklas,
Där ser man! Men batteriet har så liten kapacitet(Ah) så tillverkaren tycker tydligen inte det är lönt att nämna i specifikationen. Då kan det inte räcka länge, kan man misstänka. Men det kan vara den där webhallon som har usel beskrivning på sin hemsida av USP:en.
 
Jodå, det framgår specar på det ingående 12V-batteriet.
Specifikationer för ett 12V-batteri med kapacitet och drifttid, inklusive laddningstid och livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu framgår det inte vad TS har för energibehov i ett nödläge. Jag var mest ute efter att tipsa om ett alternativ som kan vara intressant. Det finns ju tonvis med UPS:er med olika energilager så det går säkert att hitta en UPS som passar TS' behov.
 
Min tanke är att jag har ett laddat batteri (typ c-tek laddare normalt) men att det vid strömavbrott ska gå att ladda batteriet med solcellerna och ha detta som nödkälla. Då måste det vara någon lösning som inte är beroende av elnätet och växelriktaren.
UPS och liknande är ju ett batteri som annat, den behöver ju också laddas till slut
 
Det finns ju batterieväxelriktare Victron med MPPTingång men de verkar tåla max ca 60 Volt på den ingången. Det är väl tänkt att man bara ska ga ca 2 solcellspaneler seriekopplade, som ger ca tomgångsspänning på ca 80 Volt.

Jag tycker kalmartobbe är inte på en bra grej, nämligen att tappa av ström från panelerna som ändå bara ligger där på taket när elnätsbolaget har sitt strömavbrott och då växelriktaren ändå inte kan köra pga avsaknat 400 Volts elnät.
 
Kontentan hittills verkar vara att har man inte redan en växelriktare som medger ö-drift eller har en lågspänningsutgång så blir det svårt att realisera min lösning.
Det verkar alltså som att jag får köpa ett paket med solcell och regulator som enbart är till för min 12V lösning om jag vill gå vidare.

och tanken med lösningen är väl egentligen inget mer extremt än att kunna ladda diverse andra batterier till tex lampor, telefoner och radio, men i förlängningen så går det ju även att fundera på om man ska skaffa annat som går på 12V att använda som nödutrustning vid ett längre strömavbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.