Håller på och sätter upp LED-spottar i bl.a. fönstersmygar i huset. Spottarna är Hide-a-lite, LED-Spot dot 45 (E 74 525 0). Då kabeln från spot till grendosan endast är 1.2m behöver jag skarva på ett antal ställen. I instruktionsboken, http://www.hidealite.se/svenska/components/com_virtuemart/shop_image/product/E7452502-1.pdf står det endast att man inte får överstiga 6 spottar och 30 meter kabel i en slinga. Har använt SKX som kontakteras med AMP-kontakter passandes till grendosan. Man kan alltså inte utan stora ingrepp missbruka kabeln (som delvis ligger dolt förlagd) till något annat ändåmål.

I köket behövde jag förlänga en grupp om två seriekopplade LED-spottar med 2 meters SKX (seriekopplingen sker i dosa med kopplingsplint). Enligt tillverkarens anvisningar borde man totalt kunna förlänga kablarna med:
30-6x1.2-0,3=22 m, vilket är mer än tillräckligt för de spottar som jag funderar på att sätta som ledbelysning i trappor, badrum och elcentral. Beräknade spänningsfallet med en kabellängd på 22 meter till 0.36V. Enligt kalkylatorn på 24v.eu, blir den rekommenderade kabelarean med en ström på 350 mA, 0,75mm^2, alltså SKX.

Trafon till denna slinga tänkte jag mata från en UPS som används för dator/telefonnätet så att det finns belysning även vid strömavbrott.

Har jag tänkt rätt i ovanstående?
 
Jag får det också till ca en ohm med 22 meter SKX. Vilket då med 350mA blir ca 0.35V.

/Göran
 
Då kan jag inte förutse några problem, klarar mig förmodligen på runt 15m. Tack för din second opinion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.