Gäller zonerna för IP-klassning även 12V installationer i ett våtrum. I praktiken skulle jag vilja använda IP20 utrustning för 12V i zon 3 (där IP21 krävs). Eller kan man ha IP20 i taket, eller över en viss höjd i zon 3?
 
För 12 V, om vi pratar halogen, finns bara indirekta personfaror i form av brand och glassplitter. Förutom bristfälliga kopplingar som kan orsaka brand pga strömmen så finns risken för vatten som kan spränga en naken halogenlampa. Spottar i taket är nog inte speciellt utsatta, möjligen av fukt. Så IP20 kan gå bra.
 
"så finns risken för vatten som kan spränga en naken halogenlampa." sedan så tänker ni på ett barn.
Jag beställde i alla fall IP44 halogen-spottar idag till två badrum.

//Patrik
 
Tack för snabbt och informativt svar.

Vi pratar LED, så strömmarna bör vara ännu mycket mindre och så även värmen (vi är långt från vattenstänkområde i zon 3 med 3 m takhöjd och duschen finns i nisch bakom glasvägg).

Efter lite googlande (allt för ofta hittar man vad man söker med google på byggahus, men inte med forats sökfunktion) hittade jag denna tråd där det hävdas att allt över 2,25 är oklassat utrymme, dvs IP20 duger. Stämmer det?
 
Redigerat:
Ja, det är oklassat, vilket inte betyder att det är torrt.
Men då det handlar om LED är det bara livslängden du behöver ta hänsyn till ;)
 
(12V, då tror man att det är lågvoltshalogen som menas. ;) )

Sitter det inga spottar vid duschen? Är det bara en LED-spott i oklassat område på 3 meters höjd i badrummet?

F.ö. så finns inte zon 3 längre utan det är Zon 0, 1, 2 och oklassat.

//Patrik
 
Redigerat:
Även lågvoltsinstallationer ska hålla IP klassningskraven i badrum enligt Elinstallationsreglerna.
 
Patrik_Hed skrev:
Sitter det inga spottar vid duschen? Är det bara en LED-spott i oklassat område på 3 meters höjd i badrummet?
Inte färdigprojekterat ännu, men jag tror inte på någon spot i taket zon 1, men möjligen i zon 2. IP21 borde ju gå att hitta. Och jag tolkar det som att zon 2 inte går upp till taket när det finns skiljevägg?

F.ö. så finns inte zon 3 längre utan det är Zon 0, 1, 2 och oklassat.

//Patrik
Se där, man lär sig något allt som oftast något nytt.
 
Men ni vill väl inte ha det mörkt i duschen? Framförallt om ni ska ha en fast skiljevägg.
I dusch brukar man sätta två stycken spottar på diagonalen för annars krockar det allt som oftast med en takdusch.
(Dessutom så är det inte zon 1 om det är 3 meter i takhöjd. Oklassat område börjar vid strax över 225cm ö.g. ;) )

Detta är en LED-armatur från Maxel som är till för att sitta i badrum.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Men ni vill väl inte ha det mörkt i duschen? Framförallt om ni ska ha en fast skiljevägg.
I dusch brukar man sätta två stycken spottar på diagonalen för annars krockar det allt som oftast med en takdusch.
(Dessutom så är det inte zon 1 om det är 3 meter i takhöjd. Oklassat område börjar vid strax över 225cm ö.g. ;) )

Detta är en LED-armatur från Maxel som är till för att sitta i badrum.

//Patrik
Ok, återigen tack för svaren! Jag har gluttat i ELKOs förenklade elhandbok (version möjligen 2010 - står ej, har ej tillgång till standarden Elinstallationsreglerna SS 436 40 00) och jag tolkar bilderna som att det är bara vid badkarsanvändning som området slutar vid 2250 mm höjd? Vid dusch (ska ha takdush + handdusch) ska området förväntas gå hela vägen upp, eller? Hur orimligt det än låter att takduschen skulle kunna spola/stänka vatten en meter uppåt så tolkar jag det så...

Patrik_Hed, den skulle kunna fungera kanske. Vi ska den vara i alla fall och med så bred spridningsvinkel som möjligt. IP-klass....avvaktar resultatet av min fråga här ovan ;)
 
Oberoende av badkar/dusch/skiljeväggar så börjar det oklassade områden över 225 cm, eller ovanför duschmunstycket om det sitter högre än så.

Och det heter inte zoner längre, utan områden ;)

Ovanför duschen brukar man i vilket fall välja IPx4, men det är ett säkerhetskrav när det handlar om starkström, vilket innefattar 12 V-halogen men troligen inte 12 V-LED i taket (spänningskällan till LED kan potentiellt vara farlig om den ger konstantström vilket kan driva upp spänningen till ~50 V om slingan bryts).

Du bör ju välja LED-spottar som tål den ev fukt som samlas i taket.
 
Jag tackar och bockar, ni är som vanligt mycket hjälpsamma.
 
Lycka till och hoppas att ni får ett ljust badrum!

Ni kan ju även skapa släpljus på väggarna, exempelvis i duschen. Släpljus i duschen och vanliga spottar i övriga badrummet. Ett tips när ni belysningsplanerar är att inte lås fast er i att bara ha en typ av belysning utan kombinera flera olika armaturer.
Här har ni exempel på hur det kan se ut:
http://fluxio.se/forum/showroom/722...slampetter-samt-infaellda-vaeggarmaturer.html
http://fluxio.se/forum/showroom/7224-liten-toa-med-led-slaepljus-vertikalbelysning.html

//Patrik
 
Snygga exempel! Jo jag kommer att sätta ett antal 15w led paneler med frostat glas och bred spridning som allmänbelysning. Släpljus med spottar från tak ned mot vägg blir det också. Möjligen några lågt monterade väggpaneler som ger släp effekter mot det mörka klinkergolvet från en "typ fondvägg". Samtliga tre delsystem ska vara oberoende dimbara.
 
Men, vi ska inte blanda ihop IP-klass och säkerhet.
12V gör att det i regel inte finns någon personfara.

IP-klass är något annat, för att lastbilar och entreprenadmaskiner ska fungera, brukar man speca IP69K för kontakterna.

I ett badrum, kan du räkna med att det stänker, då ska IP-klassen åtminstone sluta på 4, som stod lite tidigare, annars är det uppenbar risk att din utrustning går sönder pga vatteninträngning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.