Köpte på mig ett gäng 12V G4 ledar och tänkte byta i bla belysningen i spisfläkten och kökstaket. Allt gick fint i kökstaket i typ 2 min, sedan började spottarna blinka och det osade bränt. Den ena lampan var svart runt flera av dioderna och på baksidan. Efter lite undersökning så visade det sig att transformatorn till de spottarna ger 12V växelström, och jag antar det var därför detta hände. Så den trafon får jag byta.
Men i köksfläkten vet jag inte vad för trafo det sitter, ska mäta om det är 12v lik eller växel, men den är ju gjord för 4x20W halogen. OM den ger likspänning, är det OK att köra på eller behöver jag byta den ändå? Lite meckigt då det är en frihängande kåpa och trafon sitter förmodligen oåtkomlig.
 
De flesta trafos som är gjorda för halogenbelysning ger 12V växelström. "Retrofit" LED-ljuskällor som är gjorda för att montera i 12V socklar (tex GU5,3, G4 osv) har en inbyggd likriktare för att kunna matas med växelström.

Däremot brukar det bli problem med att ansluten effekt är för låg. Transformatorer för halogenbelysning har oftast en minimibelastning. Kan stå t.ex 20-70W på den.

Osar det bränt och det blir svart runt dioderna måste det vara något annat fel. Vad är det för fabrikat på ljuskällorna?
 
Likriktare finns i dioderna. Det kan däremot vara en spänningsregulator, t.ex LM317 eller annat typ, som används för att generera en konstant ström. Den tycker säkert inte om backspänning.
 
Skulle nog sätta några kronor på att det var likriktaren som rök för lysdioderna har ingen inbyggd likriktare så vitt jag vet.
 
Av det man kan skönja från kretskortsmönstret så verkar det ju vara en likriktarbrygga som brunnit. Märkligt, undrar varför det hände?


Lysdioderna fungerar visserligen som likriktare i sig men det blir vara halvvågslikritning varpå 50% av spänningen försvinner (eftersom bara varannan halvperiod ger ljus).
 
Dessutom gillar inte LED backspänning något vidare, typ max några volt mer än framspänningen, så praktiskt sett är de inga bra "likriktare".
 
Berätta inte det för de LED'ar som jag i ungdomens synder anslöt med endast ett 100k-motstånd direkt till 220V AC. De höll i alla fall under de år jag använde dem... En av de kopplingar jag inte direkt är stolt över, speciellt som det dessutom bara var ett enda motstånd som jag tror då kördes på högre spänning än specat... :surprised::surprised: (Det här är över 20 år sen)

Å andra sidan tålde väl LED'arna backströmmen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.