Håller på kolla ut spottar till badrummet.

Funderar på 3 st på 20 W.

Badrummet är 1.5X3.2 m och spottarna skall sitta på rad.
En kommer monteras över badkaret så IP44 är en självklarhet.

Har hittat ett några jag gillar men vet inte om jag skall välja 12 eller 230 volts-spottar (för nackdelar)?

Och en bonusfråga: Har någon sett riktbara IP44-spottar?

/Erik J

 
Denna fråga har dryftats tidigare. Fördelen med 12V är att de är på mindre effekt, oftast 20W jämfört med 50W på 230V. De drar alltså mindre energi - detta gäller halogenspottar. Sedan har jag för mig att 12V-spottar håller längre än 230V-spottar.

Dock är inte 12V spottar alltid dimbara - beror på transfomatorn.

Emellertid så finns det ju nu LEDspottar och de drar extremt lite o har väldigt lång hållbarhet. Ska LED spottarna vara dimbara så ska nog själva dimmern vara anpassad för detta - tror jag. ::)
 
20W är 20W även om de drivs med 1 2 eller 3000V. Endel säger dock att det är bättre ljusutbyte i 12V men det är inget jag har reagerat över. Dock gillar jag 220 bättre då man slipper trafo och gillar det ljuset bättre. Det sista kan bero på att de 12V jag har reagerat på trista färdger och dåligt ljus har varit av billigare lampmärken.
 
En trafo kan ju vara besvärlig att byta ut om man inte placerat den strategiskt när man byggde ::)
 
Själv är jag förespråkare för 230 spottar,
tror jag är lite småkär i dom ;)
Enkelt att köra dimmern, ingen ful trafo att gömma osv

Dom första jag monterade var i fönstersmygarna i kök och vardagsrum,
Snart 10 år sedan, de lyser i princip varje dag, jag har bytt 1 trasig på hela den tiden.

Förra året så renoverade jag badrummet då blev det ett 10tal 230 till.
 
Man kan också tänka sig att köpa lågenergilampor i form av spottar. Det tycker jag verka bra.
 
Granit999 skrev:
Man kan också tänka sig att köpa lågenergilampor i form av spottar. Det tycker jag verka bra.

Nu blev det ju ännu fler alternativ... ;)

Vad skulle ni rekomendera i mitt fall:

Badrum 1.5*3.2m takhöjd ca 2.1
2 små fönster som man inte kan räkna släpper in mycket ljus.

Pga av takhöjd får de inte bygga ner något under tak.
Blev ett syftningsfel när jag skrev spottar... menade downlights.

Sedan skall de vara IP44 (monteras rakt ovanför badkar) och finnas i borstat stål eller liknande (inte blank krom).

Kommer även ha punktbelysning över handfat (skåpbelysning på ramp ovanför och i underkant).

En trafo är inga problem eftersom denna i så fall placeras på väggen i angränsande pannrum ev i en låda tillsammans med ljuskällan för stjärnhimmeln).

Just nu lutar det dock åt 230.

/Erik J
 
lastkaj skrev:
Emellertid så finns det ju nu LEDspottar och de drar extremt lite o har väldigt lång hållbarhet. Ska LED spottarna vara dimbara så ska nog själva dimmern vara anpassad för detta - tror jag. ::)
Hur blir ljuset från dessa led-spottar? Funkar det som allmänbelysning?

Led brukar ju bli ganska kallt ljus.

Har du något exempel på lampa?

/Erik J
 
Nuförtiden kan du byta ut alla dina lampor oavsett sockel till LED lampor. På Bauhaus o lampaffärer har de LED lampor. De kostar runt 100kr styck. Drar väldigt lite energi o håller länge.

Om du då har 12V så måste din transformator kunna klara väldigt lite effekt, och det är inte vanligt att de klarar det. Har du 230V är det inga problem med just detta. Dock kan det vara problem med att dimma LED lampor.

20W är 20W även om de drivs med 1 2 eller 3000V
Nä, är det så???? ::)
 
Är det någon som sett dimmers för LED lampor någonstans?
Tänkte installera 230V-LED, drar ca 1,5W...

Om inte, går det att bygga om en dimmer med lite motstånd och liknande för att klara det?
 
Calder skrev:
Är det någon som sett dimmers för LED lampor någonstans?
Tänkte installera 230V-LED, drar ca 1,5W...

Om inte, går det att bygga om en dimmer med lite motstånd och liknande för att klara det?
Jag tror det blir svårt. Jag kollade att dra ner spänningen på lysdioder och de lyste nästan lika bra på låg spänning.
 
Jo då finns det fungerande dimmrar. Frågan är då mera när de blir designade så man kan ha den istället för en vanlig dimmer i en dosa.
 
Granit999 skrev:
Jag tror det blir svårt. Jag kollade att dra ner spänningen på lysdioder och de lyste nästan lika bra på låg spänning.
För att dimma LED använder man PWM; ex: mata dem med en fyrkantsvåg på 100 Hz och ändra förhållandet i flanklängd mellan hög och låg flank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.