Ska ha u-element till min grund och har en bädd med 16-32mm makadam .Vad ska jag ha längst upp så att elementen blir lätta att justera in ?
Och hur mycket / ton ?
Huset = 126kvm.
Garaget = 63kvm.
 
Hej!
Använder du 16-32 till makadambädden så går det bra med 4-12 eller 2-4 eller liknande. Det är i sig inte så noga, bara det är ett tillräckligt fint grus. Alternativet är att köra 8-16 i hela bädden istället, då slipper du täta av med finare grus på toppen.
 
ok tackar, men du som har erfarenheten hur mångs ton ska jag beställa för huset 126kvm och garaget 63kvm ? En lastbil = ca 17ton... :-/
 
Jag vet faktiskt inte det... Där jag jobbar har vi kört dit det som har gått åt, inte räknat så mycket på vikterna...

Räkna om i kubik istället så är det lättare att få en uppskattning om mängden som går åt.
 
Från det ena till det andra.. Har du jobbat något med "snigeldynamit". Jag kom på berg igen vid avloppsgrävningen och vill inte plocka in en sprängfirma igen, måste få bort en 2m lång bit ut berget 0,5m bred och 0,5m djup. Många säger att snigeldynamiten kan fixa detta med hjälp av en cobra och ett 30mm borr..
 
Nja jag har inte haft så mycket med det att göra, men lite.. ;-)

Du bör borra väldigt tätt, ca CC 15cm och liksom spräcka loss "skivor" i berget. Tänk på att snedställa borrhålen så att du får en del lyftkaft av snigeldynamiten.

Kolla priset på detta kalas innan du börjar, för dessa produkterna brukar kosta mer än skjortan.. Överväg att kanske ta in någon som har en riktig borrmaskin och som sedan kilar loss berget. Kan gå lättvindigare.
 
Har precis kommit hem från sprängningen , fick tag i en kille som hade kvar sin licens och vi satte dit 3 gubbar som gjorde susen, i morrn blir det till att skyffla sprängsten igen. Så snigeldynamiten får vänta..
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jag vet faktiskt inte det... Där jag jobbar har vi kört dit det som har gått åt, inte räknat så mycket på vikterna...

Räkna om i kubik istället så är det lättare att få en uppskattning om mängden som går åt.
Ok, det blir ungefär 10 kubikmeter, men hur mycket väger det ?
 
Draven skrev:
Ok, det blir ungefär 10 kubikmeter, men hur mycket väger det ?
Jag minns inte volymvikterna riktigt, men slå en pling till nån kross i närheten av dig och fråga! www.gulasidorna.se

Jag skulle tänka mig att det blir två lass ca, inte mer.
 
Spana in prislistan på www.jehander.se.
Där har man alla faktorer man behöver för att räkna ut vikt/volym för olika stenprodukter.
 
Scout skrev:
Spana in prislistan på www.jehander.se.
Där har man alla faktorer man behöver för att räkna ut vikt/volym för olika stenprodukter.
Tackar men såg bara att man kunde räkna ut volym inte vikt..?
Men i forumet har siffran 1,8ton /kubikmeter figurerat några ggr. När det gäller makadam alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.