Vid vår renovering av badrummet får jag svårt att gå med 15 mm hela vägen till den väggen där dusch och badblandare kommer placeras (dåligt med utrymme framförallt för 90 graders böjar), är det helt kass att använda 12 mm? Det skall dras till ett badkar (med dusch) och en duschnisch? Vi kommer med all sannolikhet inte att utnyttja båda duscharna samtidigt men det kanske händer vid något enstaka tillfälle. Sen är det ju inte fel att vara framtidsäker.

Idag kan jag få in 15 mm till badrummet som sen skall användas till handfat och toalett (utanpåliggande befintlig rördragning på 12 mm) och sen skall jag som sagt skarva in ca 5 meter rör (infällt) till nya duschen och badkaret.
 
i ditt läge hade jag kört med 12 mm rör
de få gånger som båda ska nyttjas samtidigt så får ni väl leva med ev lägre tryck, troligast så kommer det nog bara å låta mera i rörena
 
Staffans2000
Det går som sagt var alldeles utmärkt! Själv har jag 12mm.vv. ända från pannan. Den största fördelen är att varmvattnet kommer fort som attans. ett visst tryckfall blir det naturligtvis, men hade jag gjort det igen, hade jag gjort på samma sätt.
Detta ämne har ältats ett flertal ggr. där motståndarna till klena vv.rör hänvisat till diverse branchregler etc.

Staffan
 
Tack för svaret, jag har nu ändrat lite på rördragningen så att jag kan sätta en t-koppling där inkommande vatten går in i badrummet och därefter dra separata 12mm till varje blandare, dvs de behöver inte längre dela på "en slinga". Så stora frågetecknet nu är om jag skall dra 15mm fram till denna delningspunkt? Från delningspunkten skall jag altså gå med en 12mm till dusch, en till badkar och en 12 mm som kommer gå till handfat och toa, sen vidare upp till gästtoan på våningen ovanför (handfat och toa). Det är kanske lite klent att mata allt detta med 12 från pannan/inkommande KV? Jag har redan delvis 12 mm draget (men om jag river detta kan jag ändå återanvända rör/kopplingar när jag fixar tvättstugan nästa år). Funderar lite på att låta VV fortfarande vara 12mm från pannan, men ändra KV till 15?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.