Har reglat med 170's virke.
Vad säger nu, isolera med 120+45 för att undvika "general skarvar" eller köra med 170's skivor för att få 5mm extra isolering?

/L
 
Kör på 170mm isolering. Skarvar mellan isoleringsskivor ger inga köldbryggor.
 
SÅ det är bara en myt att det blir bryggor i skarvarna?
 
Ja om man isolerar med täta skarvar blir det inga köldbryggor. Det är om man kör med 120mm stående+ 45mm liggande så bryter man köldbryggorna som virket ger. Det är alltså virket som ger köldbryggor och inte själva isoleringen.
 
Jag blev tidigare lärd att det blev bryggor i springorna mellan skivorna.
Och skall jag vara korrekt blir det ju 170 + 45 eller (120+45) + 45

Men blir det sämre på nått vis med 120+45 då?, det blir billigare inköp men lite mera jobb.

/L
 
Mikael_L
Loner skrev:
Men blir det sämre på nått vis med 120+45 då?, det blir billigare inköp men lite mera jobb.
Nej, inte direkt. 5mm isolering sämre blir det ju, men det är rätt marginellt.

Slarvar man vid uppsättandet så det blir stora glipor här och var är kanske 120+45 lite bättre.* Men är du normalnoga så spelar det ingen roll. En springa på någon enstaka mm (säg 1-3 mm, jag kan inte riktigt säga exakt) gör ingen märkbar skada, då spalten är för smal för att konvektion ska kunna komma igång.
Men som sagt, är man normalnoga blir det ju ofta inga spalter alls, utan man pressar ihop skivorna aningens istället. Och blir det en springa är den ofta typ max 1 eller 2 mm.

Jag skulle kört på 170-skivor. Ty 45-orna är så tunna och sladdriga och jobbiga att arbeta med.
Möjligen 70+95 då.

edit:
Ja 120+45 med springor mellan skivorna är kanske lite bättre än 170mm med springor mellan skivorna. Men det viktiga är att inte tillåta springorna mellan skivorna (oavsett 170mm vs 120+45), med en lätt hoppressning av skarven med någon enstaka mm blir det slutresultatet lika bra som en helt obruten isolering i hela facket.

Förövrigt gör Älvsbyhus så. Dom beställer formskuren isolering direkt från fabrik i rätt mått, dvs ganska många bitar i ett hus som är 55,5 x 240cm stora. Detta gör dom nog främst för att spara arbetstid och ändå garantera ett bra slutresultat.
Två gubbar jobbar samtidigt med varje väggsektion och står helt enkelt på var sida om en liggande vägg och bara släpper ner isoleringen i ett stycke, och rättar till lite bara på kanterna.
Jag har en kompis som jobbat där i några år, för några år sedan. Han är iaf fortfarande imponerad över hela den sinnrika produktionskedjan.
Av vad han berättat så är jag själv övertygad om att ÄH är ett helt OK hus, bara inte bygglaget som sätter upp det dabbar sig.

sorry för lite OT. :blushing:
 
Redigerat:
Och sätter man i isoleringen direkt efter man har sprättat paketet så sväller de ut lite till, så blir det tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.