Hej
Egentligen enkel fråga, men jag vill veta hur man får ihop det här godkänt. Har en 12 V styrsignal som jag vill ska styra en 230 V last. Det som behövs är bara ett relä med 12 V spole.
Jag tänkte ett http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/relaer/rela-2-pol-10a-p36100
Och en http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/relaer/rela-sockel-p36103
Det kan ju t.o.m. monteras i en liten normkapsling om man vill göra det ordentligt.
Men hur koppla det godkänt? Man får ju inte blanda stark- och svagström?
12 V kabeln och 230 V kabeln har olika rör, men de måste ju mötas vid reläet i alla fall.
 
Du behöver bara se till att 12 V-ledarna hålls borta ifrån 230 V-ledarna genom att t.ex använda skyddsslang eller någon annan form av avskiljning, eller helt enkelt genom montaget (bunta/fäst ledarna så att de inte kan komma i kontakt med varandra). Det beror förstås på vilken typ av kabel som används för 12 V-kretsen, men enklast är som sagt att hålla isär dem.

En liten normkapsling eller annan elektroniklåda behöver du i vilket fall för att ge nödvändig isolation mot folk o fä.

Det finns även dedikerade reläer för detta ändamål. Det framgår inga mått på det relä du länkar till - man vill ju att det ska få plats under täckbrickorna på en normkapsling. Sök på arbetsrelä eller arbetsströmrelä.
Här är en, fast för 24 V: elbutik.se

91719-4.jpg
 
Tack för bra svar. Sökte efter något liknande men hittade bara 24 V som lägsta styrspänning.
Reläet med sockel från Kjell får plats i en vanlig fyrkantig kopplingsdosa. Blir nog en sån, lite smidigare än en normkapsling.
 
Använder varianten med 230 V styrspänning till att sluta och bryta inkommande telefonledning (48 V). När det är åska på gång eller åker bort, så bryter jag vissa elkretsar och samtidigt bryts telefonlinjen, vilket sparar modem. Allt placerat i en normkapsling.
 
Xl 15, kontrollera att relät har tillräckligt krypavstånd och en provspänning på 4000 volt, det stog inget om det hos Kjell.

R Göran, tror du att 2,5 mm gör någon skillnad om det kommer en miljon volt.

Protte
 
Fick denna infon angående reläet:
dielectric strength: 1000VAC / 50Hz (1 minute)

Angående blixtnedslag tror jag inte att ett relä kan skydda mot en direktträff, men väl mot det absolut vanligaste som dödar elektronik: överspänningar-
 
Ja eftersom jag råkar vara utbildad i både ellära och telefonteknik och vet t ex hur det ser ut i telefonstationerna, som även de måste tåla dessa spänningar så är svaret ja. Hade det varit högohmigt efter "brytarspetsarna" så hade det varit ett bekymmer. Jag glömde förövrigt säga att det är en växlande kontakt och vid strömavbrott antingen avsiktligt eller oavsiktligt kopplas telefonlinjen till en vanlig gammal svarting, som aldrig kroknat för åskan på 30 år här på landet. Konstruktionen är föranledd av 20 talet trasiga modem.

Konstruktionen tål förvisso inte direktnedslag, som en granne fick i sin luftledning. Plasten kring luftledningen låg kvar på marken medan kopparn i ledningen var försvunnen. Sedan gick även det hela över till 230 volten - svarta streck på väggarna - och en TV-delad på mitten.

Men den räcker gott och väl för alla andra situationer. Brukar för övrigt ha elektronikbänken kopplad till en srskild gemensam strömbrytare och stänger alltid av värmepumpen vid dålig prognos. Värmepumparnas elektronikkort brukar ha en viss förmåga att sluta fungera efter några knallar!
 
Kom att tänka på en sak gällande reläet Bo länkade till i några inlägg upp. Det styrs av 24 V och ska sitta i en vanlig central. Då måste 24 V komma från "något" in i centralen.
Vad för kabel är lämplig till sådant? Jag tänker SKX (nu blir jag säkert påhoppad). Den har ju isolering som är godkänd, men får den ens finnas i en central?
Och måste man tänka på något speciellt när man har lågspänning i en vanlig central. Finns ju ringledningstransformatorer mm för montering i centralen. Så det måste ju vara godkänt med klenspänning i en central på något sätt.
 
Det gäller samma saker som jag skrev i #2 - att hålla isär eller isolera låg- (50-1000 VAC) och klenspänningssystemen (< 50 V) på lämpligt sätt. Detta kan göras med skyddsslang och avskiljningar så att man inte av misstag blandar ihop systemen. Kan t.ex vara lämpligt att samla klenspänningssystemen i ena hörnet av centralen.

SKX är inte helt ovanlig för klenspänningssystem - den är tunn och smidig. Den är också klassad för 300 V vilket är ett plus. Det innebär att även ledarna är klassade för 300 V och skulle därmed vara tillåtna att vara i kontakt med ledare för 230 V i lågspänningssystemet. Men ett extra lager isolering som kabelmanteln på SKX eller skyddsslang tycker jag inte är fel i detta sammanhang.

Jag vet faktiskt inte vilka andra prisvänliga kablar som kan komma ifråga. Möjligen RKK då och andra lätta anslutningskablar som SKK, RKX etc. Sedan finns dyra KNX-kablar mm. Obs att detta gäller klenspänningssystem - man använder inte lampsladd för fast installation av lågspänningssystem.
 
Fan, skrev lågspänning när jag menade klenspänning en gång i mitt inlägg ovan, även om jag försökte hålla tungan rätt i mun.
Jag trodde att SKX ALDRIG var godkänd för fast installation i en central. Men den är det i klenspänningssammanhang alltså, (under förutsättningen att man håller isär klen- och lågspänning)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.