Tjena,

Jag håller på att inreda övervåningen och ska precis till att börja med golvvärmen som ska läggas i 22 mm spårade spånskivor. Vi ska även ha ett fiskbensparkett ovanpå och fick rekommendationen av tillverkaren att vi bör lägga en minst 8 mm spontad skiva ovanpå golvvärmen för att parketten inte ska råka klicka ur i skarvarna. Jag förstår den biten. Däremot är jag osäker över hur pass mycket värmeförlust vi kommer åka på när vi isolerar värmeslingorna med, i detta fall 12 mm spånskiva (har inte hittat en spontad skiva på 8 mm så vi väljer det närmaste jag kunde hitta).
Det känns olustigt, vad säger experterna på forumet?
 
Ingen alls, speciellt om det är på övervåningen.

Det som kan hända är att systemet blir lite trögare, dvs det tar en stund innan golven blir varma när de slås på.

/ATW
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ingen alls, speciellt om det är på övervåningen.

Det som kan hända är att systemet blir lite trögare, dvs det tar en stund innan golven blir varma när de slås på.

/ATW
Tack för ditt svar. Det borde vi överleva med! :)
 
Det finns några bra trådar om fiskbensparkett på forumet, leta upp dessa.

Spika stavarna i spånskiva, blir det verkligen bra? Limma på spån tror jag är ok.

Jag skulle hellre lägga dubbla lager av plywood av god kvalitet, omlott så att du slipper skarvar....

Skulle fundera lite till på detta innan arbetet startas...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns några bra trådar om fiskbensparkett på forumet, leta upp dessa.

Spika stavarna i spånskiva, blir det verkligen bra? Limma på spån tror jag är ok.

Jag skulle hellre lägga dubbla lager av plywood av god kvalitet, omlott så att du slipper skarvar....

Skulle fundera lite till på detta innan arbetet startas...
Inget ska spikas eller limmas. Fiskbensparketten klickas bara ihop.

Kanske vore som du säger bäst att bara lägga väggskivor av plyfa ovanpå..?
 
J jonaserik skrev:
Det finns något här om intresse finns [länk]
Dom där såg ju smidiga ut, 6 mm kanske räcker..
 
Jag hade skruvat gips ovanpå golvvärmen. Helt klart bästa alternativet gällande värmeöverföring och planhet.
 
HomeboY HomeboY skrev:
Inget ska spikas eller limmas. Fiskbensparketten klickas bara ihop.

Kanske vore som du säger bäst att bara lägga väggskivor av plyfa ovanpå..?
ok, om det är någon sorts klickgolv du har så lägger jag ner min röst. Jag trodde du hade traditionella stavar.
 
R RoBo skrev:
Jag hade skruvat gips ovanpå golvvärmen. Helt klart bästa alternativet gällande värmeöverföring och planhet.
Frågade om detta men rekommenderades inte av golvtillverkaren Bjelin..
 
HomeboY HomeboY skrev:
Frågade om detta men rekommenderades inte av golvtillverkaren Bjelin..
Det lät konstigt. Men alltid bäst att följa leverantörens anvisningar.
 
HomeboY HomeboY skrev:
fick rekommendationen av tillverkaren att vi bör lägga en minst 8 mm spontad skiva ovanpå golvvärmen för att parketten inte ska råka klicka ur i skarvarna.
Förstår inte poängen med tillverkarens råd. Det som händer är att det blir lite större förluster neråt och du hamnar att vrida upp golvvärmen lite grann på ovanvåningen och kanske sänka på bottenvåningen. Ska du värma ovanvåningen med golvvärme så blir inte golvet kallare för att du lägger nån extra skiva emellan, samma mängd värmeenergi ska passera genom parketten oberoende.

Jag hade nog bytt leverantör om jag var du, dom verkar inte seriösa.
 
F Finndjävel skrev:
Förstår inte poängen med tillverkarens råd. Det som händer är att det blir lite större förluster neråt och du hamnar att vrida upp golvvärmen lite grann på ovanvåningen och kanske sänka på bottenvåningen. Ska du värma ovanvåningen med golvvärme så blir inte golvet kallare för att du lägger nån extra skiva emellan, samma mängd värmeenergi ska passera genom parketten oberoende.

Jag hade nog bytt leverantör om jag var du, dom verkar inte seriösa.
Jag förstår vad dom menar, ska man lägga fiskbensparkett med klick så finns ju risken att man råkar trampa på ett ställe där två stavar möts precis ovanför en golvvärme slinga och klickar ur..?
 
Klickgolv som inte klarat golvvärme kan man se på en del 90-tals hus men moderna klickgolv ska väl hålla så pass hög kvalitet så att de inte klickar ur?
 
F Finndjävel skrev:
Klickgolv som inte klarat golvvärme kan man se på en del 90-tals hus men moderna klickgolv ska väl hålla så pass hög kvalitet så att de inte klickar ur?
Ja men fiskbensklick är väl lite speciellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.